classes etsnings sats?
classes etsnings sats?
som topic lyder. Är det något att ha? eller är det bara skit? är välldigt sugen på att göra egna fina kretskort nämligen:P
läst cyr´s guide ett flertal gånger nu:D(mycket fint skriven föresten) vad är det som kretskortet hänger i? jag menar dom där röda sladdarna(?)
sen en fråga till helt skild från ämnet..
Det jag undrar är: vad gör ett relä?
som jag har fattat de så slår de på vid en viss spänning.(men det är väll helt galet?)
Tack på förhand..
Viktor
läst cyr´s guide ett flertal gånger nu:D(mycket fint skriven föresten) vad är det som kretskortet hänger i? jag menar dom där röda sladdarna(?)
sen en fråga till helt skild från ämnet..
Det jag undrar är: vad gör ett relä?
som jag har fattat de så slår de på vid en viss spänning.(men det är väll helt galet?)
Tack på förhand..
Viktor
De röda sladdarna är helt vanliga sladdar, när man etsar så är det bäst att kortet befinner sig i mitten. Man ska heller inte fästa kortet så något ligger mot det som ska etsas bort, då etsas det inte. Så cyr tog det han hade och fäste kortet med isolerad kopplingstråd
Ett relä är en mekanisk strömbrytare som styrs av en elektromagnet.
Om man skickar ström genom elektromagneten så skiftar bryter/sluter strömbrytaren.
Ett relä är en mekanisk strömbrytare som styrs av en elektromagnet.
Om man skickar ström genom elektromagneten så skiftar bryter/sluter strömbrytaren.
Classes etsningssats är skrot!
Elfa har däremot en som bygger på riktig teknik (belysning).
Det röda som kortet hänger i är nog kablar. Helt enkelt bara för o ha det fastsatt i något
Ett relä är en elektriskt styrd strömbrytare, enkelt förklarat.
Om man ger spolen ström så sluter den sin "switch/kontakt"
Elfa har däremot en som bygger på riktig teknik (belysning).
Det röda som kortet hänger i är nog kablar. Helt enkelt bara för o ha det fastsatt i något

Ett relä är en elektriskt styrd strömbrytare, enkelt förklarat.
Om man ger spolen ström så sluter den sin "switch/kontakt"
-
- Kontakt:
Det går aldeles utmärkt att använda kopplingstråd.
$tiff sa: "Tips: stoppa inte ner ändan av kopplingstråden i etsbadet "
Så ger du bara tusan att stoppa ner ändan av kabeln i vätskan så är det inga problem.
Du vet - om man inte hoppar över varannat ord när man läser så är det mycket lättare att förstå innebörden av det man läser :-)
$tiff sa: "Tips: stoppa inte ner ändan av kopplingstråden i etsbadet "
Så ger du bara tusan att stoppa ner ändan av kabeln i vätskan så är det inga problem.
Du vet - om man inte hoppar över varannat ord när man läser så är det mycket lättare att förstå innebörden av det man läser :-)
Köp hellre dom lite dyrare grejerna första gången, då det är lättare att få ett lyckat resultat. Priset är dock inte alltid en garanti.Virr3 skrev:okej så de är inge att ha alltså.. men någon som kan tippsa om bra och billiga grejer?
När du vet hur man gör kan du prova andra sätt och leverantörer.
Jag har själv gått igenom olika typer av tillverkningssteg:
Luftkopplingar / lödplintar
Experimentkort med kopparbanor / borr
kopparlaminat / spritpenna / järnklorid
kopparlaminat / spritpenna, gnuggsymboler, kurvtejp / järnklorid
kopparlaminat / spritpenna, gnuggsymboler, kurvtejp / etspulver (natriumpersulfat)
kopparlaminat med fotopos / kopieringsapparat / (overhead)film / etspulver
kopparlaminat med fotopos / transreflexfilm / etspulver
kopparlaminat med fotopos / laserskrivare / film / etspulver
kopparlaminat med fotopos / cad program / laserskrivare / film / etspulver
Experimentkort med lödöar och en kopplingsplatta har hängt med under alla år - för test, labb och proof-of-concept.
Framöver så kanske jag använder mig av fräsning eller rentav låter någon tillverka korten.
prova någon av ovanstående...
kopparlaminat med fotopos
cad program
laserskrivare
OH-film
fotoframkallare
etspulver (i någon sorts hållbar tank/behållare)
Ja, det går med bläckstråleskrivare också, om den är av bra kvalité och om du har OH-papper som inte bara blir gegga av bläckfärg.
Hoppas du kollat in den stora etstråden
kopparlaminat med fotopos
cad program
laserskrivare
OH-film
fotoframkallare
etspulver (i någon sorts hållbar tank/behållare)
Ja, det går med bläckstråleskrivare också, om den är av bra kvalité och om du har OH-papper som inte bara blir gegga av bläckfärg.
Hoppas du kollat in den stora etstråden
Se bara till att få bra svärta.Virr3 skrev:och kan jag skriva på oh-papper med en "vanlig" skrivare?(icke laser)
Trycket bör vara spegelvänt så att filmen närmast kortet har trycket mot kortet. Då kan inte lika mycket ljus 'slinka under' utskriften med oskärpa som följd.
2st likadana utskrifter på varann kan hjälpa till med svärtan.
När det gäller laser så har en skrivare med 300dpi bättre svärta, troligtvis beroende på 'grövre pulver' - än en 600/1200dpi men samtidigt har den svårare att producera bra utskrifter med smala ledare / mellanrum.
Samma skillnad kanske finns mellan olika bläckstråleskrivare?