Fel i schema eller kod?[PIC]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Fel i schema eller kod?[PIC]

Inlägg av anton »

vet inte vart jag ska posta detta riktigt men.. om de är fel så kan nån moderator vara snäll o flytta de till ett lämpligare ställe..!

nu till frågan.. Jag har programmerat min första pic mikrokontroller (JDM // PicUp).. En 16F84A.. Men den fungerar inte.. vet inte om de är schema eller kod som är fel..!?

SCHEMA:
Bild

KOD:

Kod: Markera allt

;blinkprogram

start:
	High PORTA.0
	Pause 500
	Low PORTA.0
	Pause 500
	High PORTA.0
	Pause 500
	Low PORTA.0
GoTo start

End
Teddy
Kontakt:

Inlägg av Teddy »

Nu är jag också nybörjare men...

Det du kan börja med är att mäta upp alla spänningarna
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Nu vet jag inte med pic basic, men du knaske ska skriva chipnamnet i starten och sen ska du kanske sätta pinnarna till output pins. =) du får helt enkelt vänta på någon som kan =)
anton

Inlägg av anton »

Har mätt spänningar på alla tänkbara ställen (tror jag) och de är bra med dom vad jag kan se.. Dedär med output är ingen dum idé...Men jag får somsagt vänta på nån som kan! :wink:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Allt ser rätt ut på schemat. Har du trippelkollat att det verkligen är schemat som du kopplat upp? Det brukar faktist vara det vanligaste felet.

Därefeter bör du kolla att parametrar å grejer hos brännprogrammet är rätt inställda. Förvisso brukar grundinställningarna vara inställda för att köra ungefär som du gjort, så det bör funka ändå :humm:

Vad jag kan se ska koden fungera.
Kommandona "High" och "Low" i PICBasic sätter automatiskt pinnen till utgång, så det är inte de tsom är fel heller (vilket det hade varit annars).
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

För symmetrins skuld borde du nog ha en Pause till efter sista Low PORTA.0. Annars går den hög omedelbart efter att den gått låg på sista raden.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Har du valt rätt oscillator-inställning i brännarprogrammet? Den ska stå på XT eller HS.

/Johan
Skriv svar