Jag har för några veckor sedan hittat grymt massor av roliga projekt som är basserade på Wii's handkontroller! Nedan kommer lite onödig fakta jag mest skriver för att komma ihåg det själv...
Det unika med dessa verkar ju vara dels att dom har en högupplöst IR kamera i fronten (Närmare bestämt en 1024x768 @ 100hz kamera) och även full 3D avkänning.
Själva kontrollen ansluts till datorn helt via vanligt Blåtandsinterface, och fungerar för det mesta direkt med orginaldrivrutinerna (så vitt jag fattat?).
Som dom flesta vet så har Wii's kontroll en accelerometer (stavning?) som just känner av vinklar, hastighet på rörelse och kan istortsett göra det mesta =)
Nedan är en liten översikt över axlarna på kontrollen.

Dock räcker inte bara detta, utan via 2st vanliga IR dioder så kan även en rätt så exakt position bestämmas av kontrollen, och därmed få fram en rätt så bra bild EXAKT vad som händer med kontrollen.
Nedan finns en liten plocka-isär-en-kontroller-guide =)
http://www.sparkfun.com/commerce/presen ... -Internals
NU TYCKER JAG VI ÅTERVÄNDER TILL MITT PROJEKT
Såå, min ideé är egentligen inte svår, komplicerad eller något alls.
Jag vill helt enkelt bara leka lite med en Wii kontroll. Anledningen att jag skapade en tråd om detta är för att jag inte hittade någon annan ALLS som gjort detta! (Nån som har det alls på detta forum?)
Jag googlade lite och hittade en riktigt rolig länk som jag ska testa bygga några av projekten på.
Nämligen denna, av Johnny Chung Lee.
http://www.cs.cmu.edu/~johnny/projects/wii/
Däribland finns blandannat:
*Tracking Your Fingers with the Wiimote
*Low-Cost Multi-point Interactive Whiteboards Using the Wiimote
*Head Tracking for Desktop VR Displays using the Wii Remote
Nr 3, nämligen head trackingen tänker jag rikta in mig först på.
Detta är ett relativt simpelt projekt där man endast behöver fästa 2st IR dioder (för Wii kontrollen att "se mig") och sedan starta ett program som ställer storleken/vinkeln av ett objekt på skärmen - för att få det att verka som att objeken "flyger" i luften =)
Titta på videon så förstår ni vad jag menar.
Kontrollen är inköpt, likaså en Bluetooth mottagre och är påväg ifrån Ebay till mig! =)
Slutpriset för båda vart ganska exakt 355kr ink frakt.
Nån som har lekt med Wii kontrollerna förut? Nån som har gjort något av projekten ovan? Nån som har några ideér på andra projekt?
Hör av er!
mvh Jim