Förslag på projekt analog elektronik
Förslag på projekt analog elektronik
Läser tredje året på elektroingenjörsutbildningen i Karlstad, vi ska göra ett projekt i analog elektronik som sträcker sig över 3 veckor.
Jag har mest pysslat med digitala projekt tidigare, så har inga bra idéer.
Är det någon som har några bra idé på projekt?
Eller kanske länkar till något roligt?
Jag har mest pysslat med digitala projekt tidigare, så har inga bra idéer.
Är det någon som har några bra idé på projekt?
Eller kanske länkar till något roligt?
TackJockeE skrev:Lite idéer från analog-kursen jag gick:
En våg med hjälp av trådtöjningsgivare och instrumentförstärkare.
En liten audioförstärkare, för mp3-spelare -> högtalare kanske?
En enkel radiomottagare.
Vågen låter intressant tycker jag, hur visades vikten? någon analog display med en visare? (liknanade voltmeter)
- Anahka1975
om man vill göra lite jobbigare grejor så skulle i allafall jag titta på att göra en nätverksanalysator som kan mäta komplexa impedanser och helst i slutändan få ut värdena som S-aprameter och sedan kan stoppas in i simulatorer.
byggandenivån kan man gå från enbart förstärkare, bygga en mätbrygga (wheatstone-brygga) och dator med ljudkort som kan gå så högt som möjligt i frekvens. - mjukvarubiten är en stor grej att få till - till en lösning med RF-synthar, RF-mottagare till kanske GHz.
Det finns sådana byggen att titta på om man letar lite.
Nöjer man sig med enbart ljudkort som källa/mottagare så borde det vara idealiska verktygen om man gillar att bygga högtalare och andra ljudbaserade prylar - säkrar man frekvensen en bit under 50 Hz så kan man även använda för att mäta på motorer (kompenseringskondingar), även för att mäta på kondingar (ESR) etc. etc.
---
dock för att uppskatta nätverksanalysatorer så bör man ha jobbat med sådana ett tag för att inse finessen med detta
byggandenivån kan man gå från enbart förstärkare, bygga en mätbrygga (wheatstone-brygga) och dator med ljudkort som kan gå så högt som möjligt i frekvens. - mjukvarubiten är en stor grej att få till - till en lösning med RF-synthar, RF-mottagare till kanske GHz.
Det finns sådana byggen att titta på om man letar lite.
Nöjer man sig med enbart ljudkort som källa/mottagare så borde det vara idealiska verktygen om man gillar att bygga högtalare och andra ljudbaserade prylar - säkrar man frekvensen en bit under 50 Hz så kan man även använda för att mäta på motorer (kompenseringskondingar), även för att mäta på kondingar (ESR) etc. etc.
---
dock för att uppskatta nätverksanalysatorer så bör man ha jobbat med sådana ett tag för att inse finessen med detta