Pedal Power - en praktiskt lösning på ett problem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Pedal Power - en praktiskt lösning på ett problem

Inlägg av Illuwatar »

Ett litet sidoprojekt till allt annat - denna gång gäller det gitarrpedaler, eller närmare bestämt, deras strömförsörjning. Det har blivit så att de pedaler jag har liggandes förblir i detta tillstånd av ren slöhet och för att batterierna alltid är slut när de väl skall användas. Så nu håller jag på att göra en "centraliserad" strömförsörjning som skall kunna mata alla pedaler samtidigt (denna skall vara en del av ett kommande pedalbord) så man kan glömma batterierna för gott.

Själva designen är enkel då den består av tre identiska regulatorkretsar byggda runt LM317. En del skydd har lagts till, därav den stora mängden komponenter runt dessa. Varje regulator är inställd att ge ifrån sig 9 V, vilket verkar vara en standard för gitarrpedaler. Efter Minimig-äventyret (som inte är över än) har jag fastnat ordentligt för ytmonterat, så hela regulatorkretsen är byggd på detta sätt.

Denna krets skulle mycket väl kunna användas till annat också. Genom att byta motstånden enligt norm för LM317 så får man vilken spänning man än vill ha (inom kretsens arbetsområde). Tre olika spänningar på samma kort är på så sätt tillgängliga om man vill. Man kan även använda LM1117 i stället för LM317 om man behöver LDO-reglering vid låga inspänningar.

Är intresset stort för ett sådant PCB är det fullt möjligt att göra en professionell beställning på ett antal. Dessutom är detta bygge en lämplig övning för den som vill börja med ytmonterat men inte vågat, då komponenterna är rätt så stora (minsta är 1206).

Bild
Prototypkortet - enkelsidigt och generös routing för simpel tillverkning.

Bild
Efter någon timme blev detta resultatet.

Bild
Rapid Prototyping, Illuwatar Style. Maskeringstejp är bra till mycket...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Snyggt!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det finns ju "fantommatning" till mic:ar, borde inte det funka till pedaler också? Men det är kanske det du bygger? Kommer du mata spänningen med separata kablar eller ej?

/PeterH
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Snyggt :tumupp:. Hur har du gjort förtenningen?
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Då jag håller på med lite effektpedalsprojekt så är en sån här manick mycket intressant! Men jag tror att jag kommer att göra en - modell hålmonterad.

Snyggt! Hur kommer du att köra ut strömmen till pedalerna? Kommer du att ha tre dc-kontakter i mataren och sen ha kablar hane-hane?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Någon fantommatning har jag då inte sett på de pedaler jag har eller kommit i kontakt med. De har en "batterieliminator"-kontakt där man kör in 9 V DC, plus på mittstiftet - inget exotiskt över huvud taget.

Jag kommer lösa anslutningen med att montera tre honkontakter på chassits ena långsida, en för varje regulator. Sedan gör jag adapterkablar av "bläckfisk"-typ som då går till pedalerna.

Förtenningen gjordes av den person som tillverkade kortet åt mig. Det är något kemiskt inblandat - inte direkt min pilsner om man säger så. Det ser dock bra ut för att vara gjort hemma i garaget och det blir lite lättare att löda.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Njae, jag tänkte närmast på om du skulle passa på att bygga om dina pedaler så dom klarade "fantommatning" :D

Nu får någon som är mer insatt rätta mig, men det borde väl räcka att koppla loss signalkabeln från kontakten i pedalen och löda in en lämplig konding mellan kontakt och signalingång till pedal? Man använder alltså samma kabel för både signal och matning (det fina är att man inte behöver skaffa några nya kablar och det blir inte fler att snubbla i på scen heller 8) )

Typ så här (dioderna vet jag inte om dom behövs, orkar inte tänka);

Bild

/PeterH
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Om man använder stereotelekablar mellan pedalerna så kan man ju använda ena kanalen till spänningsmatning och den andra till signalen. Och då kan man ju ändå ha vanliga monotelekablar från gitarren till första pedalen och från sista pedalen till stärkarn. Då behöver man bara ha extern spänning till en pedal.

Eller tänker jag fel?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Kanske ger upphov till størningar eftersom matningen då går innanfør skærmen samt att det inte funkar om man har några stereo-effekter.

MVH
/Tottish

Edit: Trevligt kort føressten Illuwatar. Skulle jag hållt på med effektpedaler hade jag lætt køpt det før att prova lite ytmonterat. Synd att jag redan har nog med grejer som aldrig kommer till anvændnign annars hade jag sækert køpt det ændå =)...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :tumupp: :)

"Är intresset stort för ett sådant PCB är det fullt möjligt att göra en professionell beställning på ett antal."

Skriv upp mig på listan. :)

Hur mycket ström kan varje 'enhet' leverera?
Har du testat ifall man får något störande nätbrum om man t.ex kopplar in en distpedal med alla rattar på 11?
Vad använder du för transformator?

Det här med fantom-matning: Det känns som "för mycket jobb för lite gröt"..
Det kräver ju att man bygger om varenda pedal. Dvs mer jobb än att köra som man alltid har gjort, dvs med en sladd för ljud och en sladd för spänning.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har inte hunnit testa med pedaler ännu då jag håller på med höljet. Dessutom saknar jag lite kontaktdon som måste beställas.

Strömmen beror på valet av regulator - i detta fall är det LM317S - och hur bra de kyls. Trafon är på 2 x 12 VAC (parallellkopplade lindningar - kortet är gjort för trafon utan mittuttag), strömmen har jag glömt bort för tillfället, men jag kan kolla upp om så önskas.

Jag skulle kunna lägga en beställning, men då blir det minst 10 kort för det skall vara värt besväret. Kanske fler är intresserade (det går att använda till annat också)?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Lägg till möjlighet för trimpot så man lätt kan välja utspänning samt skruvplintar så är det ett perfekt labb kort.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Beroende på kostnad så är jag ev. intresserad
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kostnaden kan jag lätt estimera - frågan är hur mycket kan man tänkas betala för kortet (utan komponenter)? Då handlar det om ett med både komponenttryck och lödmask.

Jag svängde snabbt ihop en lätt modifierad version som kan passa bättre där det finns möjligheten att montera en standard liggande hålmonterad trimpot till varje regulator. Man har då tre möjligheter: fast motstånd, trimpot eller panelpot (kablarna ansluts till trimpotens lödöar). Jag behåller skyddsdioderna (som är bra att ha om man går över 25V på utsidan) men tar bort transientskydden då de normalt inte behövs på ett labbagg. Dessutom så är de ganska dyra i förhållande till resten.

Kortet passar som tidigare sagts till LM317S och LM1117S. Utspänningen beräknas enligt den klassiska formeln man hittar i respektive datablad.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En ny tråd har nu skapats för de som vill ha en mer generell version av detta bygge:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=23683

I fortsättningen handlar denna bara om just pedal-powerbygget och pedalers strömförsörjning.
Skriv svar