Multimeter-märken, är något sämre eller bättre? (än Fl

Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Multimeter-märken, är något sämre eller bättre? (än Fl

Inlägg av miklon »

Jag funderar på att köpa in en ny multimeter till jobbet, det är väl lite osäkert vilken funktionalitet som behövs, men jag har kollat på Fluke 117 och 177 bland annat.

Dock så finns det ju en del andra märken, som kanske kan vara mer prisvärda än Fluke och som ligger i ungefär samma klass. Hur är det med kvaliteten på andra märken, är de sämre, eller kanske bättre än Fluke? Hur är det med kalibreringar, är det svårare att hitta någon som kan kalibrera för andra märken? Anledningen att jag frågar är att jag har sett att Elfa säljer Fluke kalibrerade (som option), den möjligheten verkar inte finnas för t.ex. Meterman, UNI-T och Appa. Kan man räkna med att de är kalibrerade när man får dem?

Jag tar gärna mot förslag på andra märken som motsvarar Fluke 117 eller 177, men som är mer prisvärda.

Edit: Kan väl tillägga att det inte behöver vara begränsat till de märken som Elfa säger, även om jag gärna handlar där eftersom vi redan har konto hos dem.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag har Fluke, APPA och Voltcraft. Användarmässigt så är de rätt lika även kvaliten känns OK på de billiga. Hur de är säkerhetsmässigt vet jag inte, misstänker att Fluken är bättre. Jag brukar nöja mig med att alla visar något sånär lika värden, jag har aldrig gjort någon kalibrering.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Då jag köpte min Fluke 77 hade jag kort tid efter jobbet med att släpa alla instrumenter på arbetet fram och tillbaka mellan arbetsställen och kalibreringsbilen. Jag tog då med min Fluke och frågade om de hade chans att kolla om den var OK och de hade de självklart.

Men som killen sa: "Varför då? Det är en Fluke! Den använder du i 5 år, varje dag avslutar du med att kasta den i verktygslådan från högre höjd och om 5 år kommer du igen och då kan vi bara konstatera att den visar rätt..."

Efter det har jag hållit mig till Fluke. Jag har kvar min 77'a från 1985 och jag har sedan några år även en 79 III som jag använder i huvudsak.
Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av miklon »

Det kanske är lönt att köpa en Fluke då, om man vågar öka på kalibreringsintervallen med ett par år eller så så har man ju igen prisskillnaden mot vad en kalibrering kostar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Min 77'a har aldrig blivit kalibrerat, då jag köpte 79 III'an kopplade jag ihop ledningarna och testade på 3V som man ska och de visade identisk värde!

Då var min 77'a alltså väl använd och 14 år gammal...

Så jag skiter i kalibreringen faktisk, jag har inget som är SÅ petigt...
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Fluke var tidigt ute med sin höga kvalitet. Sista tiden har en del andra närmat sig, om de når upp till Flukes nivå vet jag inte men de ligger inte långt efter. APPA t.ex är vad jag sett en bra multimeter med hög kvalitet men har ännu inte hunnit upp i samma prisnivå som Fluke.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Har Fluke både hemma och på jobbet, efter att testat många fabrikat
så är Fluke bäst när det gäller "lugn" visning på displayen.
Alltså inget onödigt fladdrande av mätvärdet, det är det bästa med Fluke.

Kjelle
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ju dessvärre lyckats elda upp min fluke (se annan tråd om det) och är på jakt efter en ny.

På ett tidigare jobb körde vi APPA, helt klart kvalitet det med, men jag gillar fluke bättre, bland annat för att dom är mer lättavlästa vid fladdrande värden som någon annan sa, jag gillar även den analoga "bar"-skalan, men det kanske finns på rätt modell av appa också.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Angående kallibrering, så beror det kanske lite på var och vad man jobbar
med, men kallibreringen kan vara föreskrivet i de kvalitetsnormer man tillämpar.
Så det är inte att bara välja bort hur som helst...
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jo nästan även om man skall köra korrekt.
Man tillåts korskalibrera om man dokumenterar det hela och gör det mot en kalibrerad referens som är minst 10ggr bättre än vad ens kvalitetssystem kräver.
Så om man tänker på vad det kostar att skicka in en 5-10 handhållna instrument så kan man handla en 289 varanat år och korskalibrera.
Sedan så skall man NOGA gå igenom sina testprotokoll och inte ha snävare toleranser än vad som verkligen behövs.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om man har behov av kalibrerade instrument syslar man förhopningsvis med något så avancerat att man kan dra in dessa pengar från sina kunder :)
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Nja, sist jag var löneslav hade vi runt 20 multimetrar. Nästan alla användes mest för att se nivån på storheter. En Fluke 89 som används för att se om VCC är 5V eller 0V kräver ju inte att den är kalibrerad direkt. Så pengarna vi sparade in i instrumentbudgeten för att skippa kalibrering på alla instrument köpte vi nya kul saker för istället. Men vi hade förståss ett riktigt bra 6,5 siffrors instrument som kalibrerades årligen. Och mot det stämdes de övriga av. Kan inte minnas att något av Flukeinstrumenten någonsin låg utanför sina specar oftast löjligt exakta. Vi justerade aldrig något instrumet iallafall.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är fortfarande som sodjan säger, har man cerifierat sin egen verksamhet så måste man obönhörligen skicka iväg sina instrument för kalibrering regelbundet!
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Det beror helt på hur du gör.
Om man märker sina ocertifierade instrument med OKALIBRED så behöver dom inte kalibreas externt, men får självklart inte användas till vad som helst.
Eller så kan du kalibrera/verifiera dom internt om du protokollför det hela.
Det beror mest på vad och hur man skriver i sina ISO dokument.
Men om det skall vara enkelt att göra dokumentationen och kostnader inte spelar någon roll så skicka iväg allt det är ju enklast men knappast smartast...
Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av miklon »

Jag ska inte påstå att jag har järnkoll på alla certifieringar som finns där ute i olika branscher, men jag vill minnas att ISO 9001 tillåter att man själv sätter ett kalibreringsintervall som är lämpligt utifrån användning, hantering osv.

Hos oss har vi ingen certifiering, så det där med kalibreringen är ingen springande punkt. Köper jag in ett instrument så kommer jag förmodligen hålla det kalibrerat för att ev kunna möta kunders behov, men jag sätter isåfall intervallet ganska högt. Vi har dessutom ett kalibrerat instrument som jag kan kolla av mot.
Skriv svar