PicAmp

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

PicAmp

Inlägg av PHermansson »

Så har jag äntligen dragit fram detta gamla halvfärdiga projekt... Nu ska det bli klart! :)

I grund och botten är detta en simpel tvåkanals förstärkare byggd på ett par LM3886or, avsedd att driva bakhögtalarna i ett surroundsystem. För att göra det hela lite smidigare används automatisk av/påstängning genom ljuddetektering, detta sköts med en 12F675 och det är härifrån 'Pic' i namnet kommer.
Processorn används även för temperaturreglering, i kylflänsen sitter en temperatursensor som tillsammans med processorn gör att en fläkt startar och blåser ut varm luft när kylflänsen blir för varm. För att fläkten inte ska slå av och på hela tiden körs den i 10 sekunder när den väl startar, detta kyler ned tillräckligt för att den ska vara avstängd en bra stund.

I vanlig ordning har det byggts efter principen 'Man tager vad man haver'.

Början på bygget, de två chip-förstärkarna. Fanns det någon bra smidig kylare hemma? Japp, en överbliven processorkylare från en dator.
Bild

Lödning påbörjad:
Bild

Lådan börjar byggas. Kopparklätt trä, vet eg inte om kopparn gör någon skillnad?
Bild

Bild

Nätdelen:
Bild

Processorkortet:
Bild

Förstärkardelen och nätdelen monterade:
Bild

Scheman:
Bild

Bild

Bild

Förstärkaren är nu i princip klar, det som återstår är lite mer provspelning och några skruvar. Idag har jag justerat fläktkontrollen och av/på-funktionen, fungerar perfekt!
docksider

Inlägg av docksider »

Stiligt bygge men du har ju inte skrivit hur det låter! Vad är det för "klockfrekvens" på PWM-signalen? kan tänka mig att det lätt stör andra grejer om du pumpar ut för mycket effekt. Men du ser ju ut att ha skärmat bra så det är säkert inga problem =D
Skriv svar