Hjälp med RGB lysdiod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Massemannen

Hjälp med RGB lysdiod

Inlägg av Massemannen »

Hej Alla!

Är en frekvent besökare av detta forum men har inte kunskapen att lägga mig i eller ge tips till andra därav detta första inlägg!

Min fråga lyder som följer:
Jag ska koppla ihop 4 st RGB lysdioder som jag vill kunna styra enligt nedanstående bild. Med Cyclic funktionen så är tanken att färgerna ska ändras, dvs skiftas under en viss tidperiod. Är detta möjligt??
Vad behövs? :?:

Kraftkälla är en USB kabel.

Bild

Tack för ett mkt intressant forum!

Mvh
Matthias 8)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Som grund så är det väll 3st sjusterbara-spänningsregulatorer typ LM317 (1 till varje färg).
En processor hadde ju varit smidigast att styra regulatorerna, men kan ju vara lite överkurs för en nybörjare, hur man ska lösa de på ett annat sätt, det kan jag inte komma på just nu!.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Min idé är att för R-G-B bara använda den mekaniska omkopplaren, Sen går Cyclic via en demux(demultiplexor) till lysdioden. Om man kopplar en räknare till demuxen så kommer den att cyckla RGB-dioden. Eventuellt så behöver du en förstärkare efter demuxen.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det hadde funkat oxo, men då kan man inte blanda färgerna så man får alla nyanser, men det kanske inte var ett krav?.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

En principskiss av vad jag menar:
Bild

du måste ha lämpliga motstånd till transistorerna. Sedan har jag bara ritat in en RGB-diod, men de andra bara parallellkopplar du.

Det borde gå att blada färgerna med min lösning också, men då krävs det mer (de)muxar och någort som skapar en PWM signal.

Som vanligt blir allt mycket enklare om man använder en uC :wink:
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

:roll: Det hade varit fräckast om man kunde blanda färgerna så det blev en mjuk övergång!!

Jag som bara hållt på med LED´s och motstånd på lek nivå :oops:
Men har jag bara en bra ritning att jobba från så klarar jag nog det mesta! Är ju inte ingenjör (inget gör) för inget :D
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

går nog att utveckla en fadekrets för 3 dioder. Men jag vet inte hur. Det här är iaf för 2 lysdioder: http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Hittade ngt här med lite GIF animationer o dyl!

Kan det vara ngt, tro?

http://www.wahoo-wa.net/PICprojects/
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En tanke kring RDX*s ritning:
Om man låter även omkopplaren styra trissorna (ist.f. direktdrift av LEDen), så kan man ju sätta en konding på basen till trissorna för att få en "trög" övergång? Om man sätter dioder mellan demuxen och basen så borde det väl funka fint?
Skriv svar