Tänkte att vi skriver om teknik , utrustning och sånt här , en allmän svetstråd typ.
Så nu tänkte jag börja med några frågor:
Vad jag förstått är skillnaden på MIG o MAG att vid MIG så används Skyddsgas o vanlig tråd och vid MAG så används flusstråd och ingen gas , är detta korrekt ? Kallas detta för Gasbågssvetsning ?
Har en Italiensk 1-fas 130A MIG-svets från -89 med enbart kombinerad ström och trådinställning på , 6 eller 10 olika lägen , en svart/orange sak med trasig jordklämma som sätts fast med en svetstång , är detta en bra svets att börja med?
Min far kan svetsa hyffsat med denna , trots att han inte heller igentligen "kan" svetsa.
Vad heter gasen som är i flaskan ? Är det Argon eller ? 200 Bar , är de det samma som 200 Kg ? Flaskan jag har är en köpt flaska , normalstor sak. Dock laddas den gratis av min far på hans arbete, själv måste jag pröjsa även på jobbet.
Hmm Vart en del frågor , men ja , jag bara svetsat två-tre ggr.. Slängde i sladden , vred på kranen på flasken , ställde ratten på läge 3 o drog två-tre strängar , sen la jag ner .. Såg absolut inge fint ut. Så nu undrar jag om ni kan ge tips o råd o även svara på mina frågor.
Jag tycker vi kan diskutera MIG/MAG i denna tråd , så allt MIG/MAG-snack är välkommet , dock ej "pinne" , då MIG/MAG är ett tillräckligt stort ämne.