Kolen slut i tvättmaskinen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

Kolen slut i tvättmaskinen?

Inlägg av Zäta »

God fortsättning....men inte för min tvättmaskin som har pajat....så jag håller på och skruvar. Pumpen och räkneverket verkar funka, men motorn går inte......och jag tänkte att det kanske kunde vara kolen som är slut. När jag skruvat undan dom så ser det ut att vara gränsfall om dom är slut eller inte. Kan jag mäta och kolla om kolen är slut? Hur gör jag isf?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mät mellan polerna som går till kolen. Du ska ha kontakt mellan dem. Är det inte det så byt.

En maskin jag bytt på hade inborrade plaststift som lyfte kolet när det var slut. Då kunde jag ta bort stiftet och köra en vecka tills affären öppnat. Mitt i julhelgen. Men det är nog inte vanligt. Annars är det bara korta. Nya brukar de vara 4-5cm långa.

Det är standardfel nr 1 att kolen är slut om maskinen inte snurrar.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Tack för svaret....men "tyvärr" hade jag kontakt mellan kolen, nu kan det ju iofs ha varit för att jag skruvat loss och pillat lite, men jag blir nyfiken på vad som är standard fel nr 2? :)
Kan en lindning brunnit eller nåt sånt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

har du pillat på motorn så kan det ju ha blivit kontakt då. Ta bort kolen och kolla hur långa de är. Annars kan du ju göra ett startförsök. standard fel nr2 vet jag inte riktigt. hårnålar i vattenpumpen kanske, men då snurrar det ju.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan också vara att motorn inte "får lov" att köra pga. någon nivåvakt eller liknande. En kompis' tvättmaskin ville inte tömma sig och varje gång man "nollställde" den fyllde den mer vatten på.

Då jag kollade på den var det nivåvakten som avkänner vattennivån som hade kletat igen. Den bestod av ett plaströr som gick till en trycksensor en bit över trummen och det plaströr hade kletats igen av tvätt- och sköljmedel vilket gjorde att den aldrig kände av vattennivån.

Så det behöver inte vara motorn men det avgörs enklast vid att mäta OM den får spänning och får den det får man mäta igenom var det är avbrott.

Var dock försiktig, det kan vara "intressant" att mäta med vatten och rörelse i omedelbar närhet...
peter555

Inlägg av peter555 »

Kolla lucksensorn som känner av om luckan är stängd, hade problem med den en gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Varken räkneverket eller någonting annat får/kan gå igång om inte lucklåset slår till men eftersom räkneverket och pumpen gick så betyder det att lucklåset bör vara ok. Det agerar i princip som en huvudströmbrytare så ingenting får gå igång om inte luckan är stängd för att bla undvika personskador då motorn i en tvättmaskin är stark och typer som inte har kol har även ett ganska så högt vridmoment. På lite äldre maskiner är lucklåset helt enkelt kopplat i serie med ventilen för vattnet, och nivåvakten (pressostat) sedan till motorn som driver räkneverket. Om däremot maskinen blivit överfylld av en eller annan anledning så brukar inte motorn gå och räkneverket stoppas och pumpen går hela tiden.

Men det är alltså med sannolikhet kolen och dessa kan mycket väl "ramla på plats" igen om man ruckar lite eller helt enkelt bara slår lite lätt på motorn så kan den fungera igen om det är panik, men det är ändå hög tid att byta dom oavsett. Att bara mäta resistensen är inte helt tillförlitligt om man arbetat med motorn då det kan vara en ytterst liten del av kolet som kommit i kontakt och som utan problem kan hantera den ström som multimetern sänder ut. Kopplas däremot motorn in igen så går det flera Ampere genom kolen vilket den lilla biten som är i kontakt inte klarar och så blir det avbrott igen. Det enda andra fel jag kan komma på hos en motor är att det är en lindring som har bränt men det är mycket ovanligt och då får man överbelasta motorn en hel del.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Startar inte maskinen alls är det sannolikt som tidigare talare påpekat. Något villkor är inte uppfyllt.
På vår tvättmaskin, en gammal gedigen Miele från 1985, användes kolen endast till centrifugeringen. För övrigt var det växleströmsmotorn som gick för det vanliga programmet.
Alltså växelström och likströmsdrift i samma motor.
Titta inne i maskinen efter schema.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nja, jag är inte helt säker på att lucklåset bryter programverket och alla pumpar, det är ju egentligen bara huvudmotorn som måste stängas av när man öppnar luckan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Mer än motorn måste stoppas. Om du öppnar luckan och motorn då skulle stanna men inte programverket så kommer det att gå vidare i programmet som om ingenting hade hänt. Då kommer det tex att ta in vatten i en evighet då det inte kommer att komma upp till rätt nivå med efterföljande översvämming till följd då det ju inte finns något som kan hålla kvar vattnet då ju luckan är öppen.

Alltså växelström och likströmsdrift i samma motor.

Aldrig sett, dock intressant variant. :)

Dock är en kolmotor normalt en allströmsmotor som normalt drivs av AC.
Senast redigerad av Henry 2 januari 2008, 21:34:01, redigerad totalt 2 gånger.
peter555

Inlägg av peter555 »

På min tvättmaskin så lyser bara tillampan när man öppnar luckan. på diskmaskinen så går pumparna när luckan är öppen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att en lampa lyser är inte det samma som att programverket går om det var det du menade.

Tvättmaskin och diskmaskin arbetar sedan lite annorlunda i vissa fall så dom går faktiskt inte att jämföra rakt av med varandra och dismaskiner kan ha precis som du nämner lite andra egenskaper för sig ibland. Däremot så är aldrig pumpmotorn för vattenjeten igång när du öppnar luckan för att undvika att du får 65 gradigt vamt vatten i ansiktet.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nä som jag sa, så var tvättmaskinen helt död, inte ens avloppspumpen gick. I diskmaskinen var det avloppspumpen som fungerade.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Nya kol inhandlade och monterade!
Maskinen centrifugerar som aldrig förr. :) Det var alltså det som jag misstänkte först....tack för er hjälp!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det känns bra när tipsen hjälper.
Skriv svar