Input till dator aktivera ljudfil.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Bergbybo

Input till dator aktivera ljudfil.

Inlägg av Bergbybo »

Min idé: En slutande kontakt ska påverka ett program i en PC som spelar upp en specifik ljudfil. Exempel 1: Brevlådan får post, datorn aktiverar ljudfil "post.wav". Exempel 2: Kylskåpsdörren öppnas, datorn aktiverar ljudfil: "kylskåp.wav" om kylskåpsdörren inte har stängts inom 30 sekunder. Ett antal sådana olika styrningar har jag tänkt mig.
Vad kan vara det enklaste mest ekonomiska alternativet? Det behöver inte vara trådlöst men gärna möjlighet till ett flertal slutningar.

Tacksam för förslag

//Ove
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har du parallellport har du ju tillgång till 13 ingångar. Det är också 4st direkt avläsbara pinnar i varje com-port, vilka iofs kräver lite annat jox för att fungera korrekt.

Till parallellporten behövs för en ingång bara två sladdar och en 1-polig brytare. Koppla brytaren mellan jord (pinne 18-25) och en ingångspinne. Sen är det bara att läsa av från portadresserna.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Pull upp kan vara vettigt också kanske.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Eller skaffa dig ett K8055 som allt lite enklare för dig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har ju parallellporten redan pullups, men ja, ska man ha mer än några cm kabel så är starkare pullup en bra idé. 1kΩ kanske. Nackdelen är ju att man måste ta 5V från ett annat ställe. USB, ps/2, joystickport, 4-polig från nätagget...
Bergbybo

Inlägg av Bergbybo »

Jag tackar så mycket för de svar jag har fått hitintills. Hoppas att det kommer fler idéer. Kanske något lämpligt interface? :wink:
Användarvisningsbild
Ac3T

Re: Input till dator aktivera ljudfil.

Inlägg av Ac3T »

Lite mer "B"-aktigt kan vara att köra en dator med Windows 9x och sedan köra ett Quick BASIC-program och läsa av porten och skicka ut ett "Shell"-kommando (Till DOS), att mediaspelaren ska spela upp en fil, spellista, eller vad man nu vill. Video är inte att rekommendera då DOS-fönstret (BASIC) förlorar fokus.

BASIC är iaf väldigt enkelt att lära sig göra ganska komplicerade saker i, nackdelen är, för de flesta, dess begränsning i fråga om bit-storlek då det är 8-bitars DOS-program, och även grafiken som suger ganska enormt. 256 färger, sen går det kanske att få ut mer, men det handlar om ett helsikes programmerande i så fall.

Men så länge det handlar om enkel styrning lämpar sig en gammal Pentium med Windows 95 bra, men 98 är bättre, men dessvärre lite mer krävande, så minst 300 MHz för att inte få allt för mycket lagg & Hubba Bubba på hårddisken.

Jag kan ge några exempel på programmering, men just nu orkar jag inte, så skicka ett PM i så fall, det här är ju trots allt en gammal tråd, men jag tänkte det kunde kanske vara kul att höra vad det blev av det hela..?
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Varför gå till DOS och QuickBasic, det är lite att gå över ån efter vatten när det går lika bra att lyssna på COM- och LPT-portar från VisualBasic.net också.

Här är en bra rubrik på en artikel:
How to access serial and parallel ports by using Visual Basic .NET
http://support.microsoft.com/kb/823179

Kombinera det med Process.Start-anropet för att exekvera externa program:
Process.Start Method (String)
Starts a process resource by specifying the name of a document or application file and associates the resource with a new Process component.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/53ezey2s.aspx
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Personligen ska jag säga att det inte bara är att "bara" göra, men å andra sidan, vad är när det gäller datorer..?

Personligen har jag aldrig riktigt sysslat med VB annat än att plinka litegrann, och det var i version 5 lr nåt sånt.
Nackdelen är väl som jag ser det mycket bökigare programkod i förhållande till QB, men en av fördelarna jag kan tänka mig är GUI:en att arbeta med, mer överskådligt, mer text, och framför allt milt för ögonen (Såvida man inte ställer in under 60 Hz på skärmens bilduppdateringsfrekvens).

En annan "fördel" med QB är att ingen konfigurering behövs, inga plugin, DLL-filer osv - Den är klar för användning, men bäst av allt är egentligen att om man har en gammalt bokstöd, dvs en gammal LapTop eller PC som man inte har användning för och man vill styra nåt så varför inte i med DOS eller Win9x och QB? Då är det lite onödigt att slösa på resurser på VB-program, och jag antar att det går att kompilera så man kan köra på Win9x, men då ska man göra programmet på en annan dator, alternativt offra mycket mer av kapaciteten på den tilltänkta datorn och skriva programmet på den.

Ofta därför jag tvekat till att lära mig VB eftersom jag inte har något behov av program, och heller sällan tid, trots att jag är arbetslös och sitter framför dumburken varje dag i ända.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

VB5, det var tolv år sedan..!
Det var inte ens den sista VB-versionen i native/unmanaged code.

VB.net är managed code ovanpå Common Language Runtime, det är något helt annat än gamla VB.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Haha... Jo, jag vet. Har för mig jag hade version 6 ett tag, sen tror jag den blev bort-sullad på nåt vis lr om det ligger kvar på nån CD lr nåt. :vissla:

Måste säga att att "native/unmanaged code" och "managed code ovanpå Common Language Runtime" säger mig ingenting faktiskt, annat än vad det betyder på Engelska, men det kan ha rätt skapligt ganska mkt att göra med att jag inte sysslat med programmering på den nivån :roll:
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Har för mig att AOE hade ett projekt där de använde en IDE CD-spelare och några tryckknappar för att spela upp specifika spår på en skiva...

Hittade den! :)
http://www.elektor.com/magazines/2004/a ... 6915.lynkx

Kanske inte har alla de funktioner du letade efter men...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

I våras höll jag på med ljudprogrammering i Java en hel del, alltså att ta in ljud på mic-ingången och skicka ut ljud på lågnivåutgången (väldig spännande saker för övrigt). Kan du liknande programmering så skulle du kunna ha olika toner för olika händelser. Det får bli lite hårdvara i en låda utanför datorn som genererar olika frekvenser och sedan skickar in dom på ljudingången för programvarumässig detektering.
asz

Inlägg av asz »

Om det är det enda som datorn skall göra så skriv lite makron till ett "moddat" tangentbord. Datorn kan dessutom hållas minimal (prestandan och storleken på hårdvaran dvs) om du kör linux på den.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

http://www.winamp.com/plugins/details/92855

Detta körs bland annat på ett ställe där en brytare känner om en toalettdörr låses, då börjar en laptop spela random musik. Laptopen som inte har någon skärm ligger undanstoppad i en skrubb och via remote desktop kan man komma åt och byta låtar i playlisten.
Skriv svar