Timerstyrd nätverkskontakt (eller skarv)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

Timerstyrd nätverkskontakt (eller skarv)

Inlägg av IceBear »

Finns det redan en sån ?
Annars hur kan man bygga en i minsta möjliga format ?
Alltså, jag vill ha en programmerbar timer inbyggd i en nätverkskabelkontakt.
Det finns ju skarvar med hona i båda ändar, om man kan modifiera en sån ... kanske måste förlänga eller öka på storleken då , men nåt smått ska det vara iallafall.

Användningen för min del är att klippa internetanslutningen vissa tider på dygnet för alltför internetintensiva tonåringar... :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Finns nog enklare sätt att göra det på :)

Om du har en router så innehåller de ibland funktioner för att begränsa internetåtkomsten till vissa tider på dygnet. Sen finns det programvara som åstadkommer samma effekt. Är det verkligen tvunget att bygga en sån specialare?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mycket enklare att köpa en billig switch för max 200 kr och sätta elkontakten på en timer. Om den fungerar utan ström får man väl hitta någon annan .. :D:D
tgr

Inlägg av tgr »

Undra hur lång tid det tar innan de kommer på att de kan koppla förbi avstängda switchen eller kablen.
10min kanske :)
Klokast är nog att försöka begränsa det i routern och hoppas de inte fattar att de kan byta ip till något utan begränsning.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ha ja om det inte är en grupp förståndshandikappade barn så lär dom koppla om ganska snabbt
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kör anslutningen genom en linux-burk och schemalägg:

ifconfig eth0 down

och sen när du vill ha upp nätverket igen:

ifconfig etho up .

Annars om du har linux på arbetsstationerna så kan du ju köra direkt där ifrån, och om man kör wlan kan det se ut så här:

ifconfig wlan0 down .
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Alla routrar jag har träffat på har ju haft "timer funktion" och så har man lösenord på routern. Det verkar som den bästa lösningen tycker jag.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Precis som föreslaget tar man en router med svårgissat password (dvs. inte det som följer med default). Stäng av DHCP i routern och sätt fasta IP-adresser och tillåt bara dessa IP-adresser i routern (då hjälper det inte att byta IP för ungarna). Ställ in vilka tider och dagar som dom önskade IP-adresserna skall funka :wink:

/PeterH
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lås mot MAC adresserna. Lär dom inte klarar av att kringgå utan djupa mjukvarukunskaper (el hårdvara).
declint

Inlägg av declint »

En router är ju precis lika enkel att koppla sig förbi rent fysiskt som en switch.
Muppis

Inlägg av Muppis »

Är det adsl är det desto svårare att koppla förbi routern med inbyggt modem :)

Har ni inga regler där hemma? Ingen dator på rummet om inte tiderna följs :p
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Lås in router och modemet bara.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Annars kan du få en gammal d-link-router av mig... det är i princip samma sak som att klippa kabeln :lol:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ja D(ead)-Link hänger sig själv inom 12 timmer efter en omstart eller så.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

IceBear:
Den iden ang en switch var väldigt bra. Ihop med ett digitalt veckour så gör det susen.
Se bara till att du sätter switchen mellan datorn och ev router, INTE mellan router och ADSL-modem.

Vissa ISP spärrar/begränsar antalet DHCP-uppslag man får göra mot deras DHCP-server och i värsta fall kan man få vänta ett par timmar extra innan man får en IP-adress efter att timern har återkopplat internet.

Iden med router-tidsinställning i webbinterfacet är bra, men se till att man kan spärra webbinterfacet på något sätt så att man bara kommer in efter att ha gjort något fysiskt med routern.

En bra ide är att spärra port 80 mot routern i routerns brandvägg det sista du gör. Sedan kommer du inte åt routern mera förrens du trycker in "reset" :-)
(Mot internet ska port 80 fortfarande va öppen. Annars funkar ju inte HTTP, vanlig webbsurfning)
Dvs FROM 192.168.0.*:* to 192.168.0.1:80 DENY

Naturligtvis ska allt låsas in. Här är det bäst med nyckel.
Skriv svar