Jag tänkte ut att det skulle vara segment display men efter lite fundering och budgetöversikt har jag (det är jag som bygger, de andra hjälpte bara till med idén

Har 126 lysdioder vilket blir 18x7 punkter men det blir lite för lite så jag vill införskaffa typ 50 lysdioder till för att få ca 26 kolumner och kan då få plats med 4 tecken på samma gång, men det blir jäkla dyrt. Det blir ju typ 150 spänn extra. Någon som har något tips på hur jag löser det? Om jag tar någon annan sort behöver jag ju ca 200 nya eftersom det inte kan vara ljusskillnader på dom.
Displayen ska synas på gärna ca 30m avstånd eftersom den ska sitta i skolan, därför så stor avstånd mellan lysdioderna på bilderna nedan. Det är 20mm cc.
Drivningen ska skötas med en PIC, ska kanske köra med en 18F458 för att få 40Mhz och därför en relativt hög updatefrekvens eller så blir det en 16F877A på 20Mhz, har inte bestämt mig än. De har lika många IOs har jag för mig. Ska även ha en RTC för att hålla tiden på grejjerna, orkar ju inte ställa om den typ varannann dag

Själva matrisen påbörjades för ett par dagar sedan och det är ett ganska drygt arbete. Här kommer lite bilder på vad jag gjort:

Det är skoj att skala 130 kabelstumpar

Många lödningar blir det, men förhoppningsvis blir det häftigt när det är klart

Kommentarer? Idéer? Allt är välkommet.
edit: Fixade bilderna