Två datorer i ett chassi?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Två datorer i ett chassi?

Inlägg av sirdizarm »

Tja jag funderar på att köpa en pc, eller två. Men har lite ont om plats och i behov av två datorer. Den dator jag har i nuläget är inte min, så jag "lånar" den bara, trots att jag uppgraderat den för över 2k. Men nu när lönen trillat in och datorer bara går ner i pris funderar jag på om det går att bygga ihop två datorer i ett o samma chassi? Dvs två av allt, bara att de har gemensam jord/chassi..

Är detta något man skulle kunna göra, eller är det något som verkligen inte går? Hade underlättat om man tex skulle ha server på ena delen av burken och clienten på den andra. Eller om man är trött på att sitta på högersidan hoppa över till andra :P

Hör gärna av er med era tankar om detta, eller om det går eller inte, etc.

Tack, och God Jul på er!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det klart att det går. Stort chassi, små moderkort som tar lite ström och behöver lite kylning. Det svåra är att bli av med värmen. Ska du köpa allt nytt eller har du några givna variabler.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Går gör det säkert, men vad är poängen?
Prova med virtualisering kanske?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Här är ett kluster: http://www.mini-itx.com/projects/cluster/ så då borde det säkert fungera med två!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det blir nog en hel del moddande om man vill uppnå detta, även med fabriksgjorda delar.

Ett alternativ vore att köpa två lådor av denna typ och ställa på varandra, borde inte bli högre än ett vanligt tower:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=81484

(Det finns flera modeller i olika prisklasser - tog denna enbart som exempel)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

No problems, om man kan lösa tidigare nämnda problems, funderade själv kring ett liknande projekt för länge sedan: ett torn med massor av gamla PC-kort... :D
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jo alltså poängen med detta är att spara på den lilla plats vi har här hemma. Det andra är att om folk vill spela något spel så finns det en "extra dator" ledigt om det skulle vara så. Det är väl lite därför jag funderar på detta, just att vi i nuläget har en dator på ett stort bord i mitten, och två skärmar om var sin sida, den till höger är till datorn, den till vänster till den som bär his sin egna dator så kopplar bara de in den till sig.

Sedan så jo klart man får modda, och kyla ner den rejält. Sedan så funderar jag på att köpa allt nytt, så jag skall se efter så man får hyfsat för pengarna.

Perfekt lan dator, bara bära med sig EN så har man TVÅ :D

Sedan är det ju om man skall köra operativsystem på den också, kan ju inte linux och ska man ha spel så är det ju bättre man kör xp. Det är inte direkt billig idé men jag ska testa vid senare tillfälle, att göra en. Dock så ska det inte vara en Tower, utan en ordinarie hög dator, och vikten ska ju heller inte vara så stor... Så vi får se...

Tack alla som svarade!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Mizzarrogh något i denna still?
http://lgrfbs.dyndns.org/Zwiki/pmwiki.p ... .DatorTorn
har delar till två torn till, bara jag får in i budgeten att köpa plexi
eller får ta en funderare på om bottenplattan måste vara plexi :roll:

sirdizarm Testa vetja, det kan bli hur bra som hälst :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

lgrfbs, japp, ungefär, men din var klart snyggare :tumupp:

Jo, kom att tänka på det fins lösa bottenplattor i stil med denna

Bild
(bilden lånad från gtek)

Kanske skulle gå att sätta en extra sådan mitt emot den gamla (om man tänker bort sidoplåten med fläkten) så att det bildas en luftkanal mellan de båda korten (inklusive utrymme för alla kort, kylare och annat som skall dit, mät innan :) )

Sedan ett par stadiga 120mm fläktar i baksidan på chassit som drar in frisk luft i "kanalen" mellan korten.

Ett annat kul chassimod för CNC drivare:
kanses på sidan 16 och [17] i detta intressanta projekt:
http://5128.rapidforum.com/topic=108975585904
Skriv svar