Dubbelkoppla Motorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Dubbelkoppla Motorer?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjena.

Har elhissar i min bil dock så har jag de jsut nu kopplade så att motorn måste vara igång för att de ska funka. jag undrar hur (O)farligt det är att koppla in mig dirext på 12 v via en knapp så att jag kan slå om knappen för att kunna köra fönstren även när nycklen inte sitter i. givetvis ska brytaren sitta väl dold.

frågan är bara om de gillar att matas dubbelt? för i bilar så kan det ju skilja lite mellan spänningen när det går genom diverse kabelstammar, reläer osv.
tänker mest på att det inte bildas några backströmmar eller liknande?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vad menar du med "matas dubbelt"? Om du kopplar om dem direkt till bateriet (med säkring såklart) tror jag inte att det ska vara några prblem borsett från om det är en ny bil med dator, då kanske datorn inte gillar det..

Mvh
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Varför inte bara koppla om så strömmen till elhissarna inte går förbi nyckeln/relä?
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Bilen i frågan är en 744 med insprutninge inget annan elektronik.

Som sagt just nu ligger de kopplade över tändningsläget men jag misstänker att kraften inte räcker till för detta. så jag vill kunna ha en knapp gömd under sätet eller liknande där de matas dirext från batteriet genom en säkring givetvis. För att kunna ha dessa igång när man inte har nyckel i.
det är frågan att om jag kopplar så att de antagligen kan matas över min knapp eller över tändningsläget.
frågan är som sagt att det inte kan komma några lustiga backströmmar osv genom tändningsläget och ut till resterande elsystem.

Jag vet hur jag kopplar. först var de kopplade så de alltid var på (Idiot ägare före mig) kopplade iom till radioläge men valde sedan standad som tändningsläge.
ragnwald
Inlägg: 165
Blev medlem: 9 mars 2006, 21:16:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Du vill alltså inte ha dem alltid på?

Koppla dom direkt till batteriet via säkring och din dolda brytare och strunta i matningen via tändningsläget. Enklast så.

Även om du kopplar "dubbelt" så ska det inte vara några problem, har du gjort rätt är det ju bara två anslutningar till batteriet som du sammanför i en nod.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31426
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du gör så utan att använda en likriktardiod kommer du mata resten i bilen som är kopplat via tändningslåset när du slår om din strömbrytare. Dvs allt som idag startar när du vrider nyckeln till det läget, även startar om du monterar din "dubbelmatning". Enda lösningen är att du monterar en diod i serie med sladden från tändningslåset, så strömmen inte kan gå tillbaks den vägen.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

MM En diod för att hindra backströmmar är väl det bästa.

Dock så tror jag dessa springer iväg i pris om de ska klara att hålla 4 st moterer. var inte alls vad de kan tänkas dra. gruppen är avsäkrad till 30A men då är det även inräknat för ellucka.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31426
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja du ska ju bara sätta den på den sladd som går till motorerna.
Ta en schottkydiod för att spara in på spänningsfallet. T.ex. 70-059-94 på Elfa är en dubbeldiod, 2*15A klarar den. Parallellkoppla så har du en som tål 30A, och den kostar 16kr plus moms. Kylfläns är väl kanske bra att ha. :)
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Varför inte styra ett relä via dioderna/brytaren så får elhissarna inget spänningsfall och till dioder räcker vanliga 1N4002.

Dra en diod från tändningslåset till spolen på ett relä.
En strömbrytare kopplar reläet direkt till +.
Reläets kontakter mellan säkring och elhissar.



Huvudkrets:

(B+)----[Säkring 30A]-----[30] [87]-----[Elhissar]

Styrkrets:

(ACC)-----|>|------------------------[86] [85]-----(GND)
(B+)----[Säkring 1A]--[brytare]----[86]


EDIT:
Tog bort en onödig skyddsdiod.
Senast redigerad av Tony 23 december 2007, 19:22:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31426
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har aldrig sett en enda diod över något relä i en bil. Någonsin. Det behövs ju inte om reläer styrs av vanliga brytare, så som tändningslås eller egna vippbrytare.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Det har du rätt i, kom med av gammal vana.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31426
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men det skadar ju inte att ha en där. Skulle ju kunna bespara en eventuell stöt om man är där och pillar när det släpper. :D
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Har för mig att det bara är att flytta matningskabeln i säkringsdosan så funkar de alltid eller på ACC-läget vilket man önskar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31426
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja varför är det ingen som har tänkt på det? Det är ju enklare att växla matningen till motorerna. ACC eller 12V direkt, med en enpolig växlande brytare. Det löser ju allt. :)
Cafaroo
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 november 2007, 01:51:23
Ort: Kungälv

Inlägg av Cafaroo »

Måste man inte ha en styrning också typ en H-brygga för att köra hissen upp och ner?
Skriv svar