Dubbelkoppla Motorer?
-
Dubbelkoppla Motorer?
Tjena.
Har elhissar i min bil dock så har jag de jsut nu kopplade så att motorn måste vara igång för att de ska funka. jag undrar hur (O)farligt det är att koppla in mig dirext på 12 v via en knapp så att jag kan slå om knappen för att kunna köra fönstren även när nycklen inte sitter i. givetvis ska brytaren sitta väl dold.
frågan är bara om de gillar att matas dubbelt? för i bilar så kan det ju skilja lite mellan spänningen när det går genom diverse kabelstammar, reläer osv.
tänker mest på att det inte bildas några backströmmar eller liknande?
Har elhissar i min bil dock så har jag de jsut nu kopplade så att motorn måste vara igång för att de ska funka. jag undrar hur (O)farligt det är att koppla in mig dirext på 12 v via en knapp så att jag kan slå om knappen för att kunna köra fönstren även när nycklen inte sitter i. givetvis ska brytaren sitta väl dold.
frågan är bara om de gillar att matas dubbelt? för i bilar så kan det ju skilja lite mellan spänningen när det går genom diverse kabelstammar, reläer osv.
tänker mest på att det inte bildas några backströmmar eller liknande?
-
Bilen i frågan är en 744 med insprutninge inget annan elektronik.
Som sagt just nu ligger de kopplade över tändningsläget men jag misstänker att kraften inte räcker till för detta. så jag vill kunna ha en knapp gömd under sätet eller liknande där de matas dirext från batteriet genom en säkring givetvis. För att kunna ha dessa igång när man inte har nyckel i.
det är frågan att om jag kopplar så att de antagligen kan matas över min knapp eller över tändningsläget.
frågan är som sagt att det inte kan komma några lustiga backströmmar osv genom tändningsläget och ut till resterande elsystem.
Jag vet hur jag kopplar. först var de kopplade så de alltid var på (Idiot ägare före mig) kopplade iom till radioläge men valde sedan standad som tändningsläge.
Som sagt just nu ligger de kopplade över tändningsläget men jag misstänker att kraften inte räcker till för detta. så jag vill kunna ha en knapp gömd under sätet eller liknande där de matas dirext från batteriet genom en säkring givetvis. För att kunna ha dessa igång när man inte har nyckel i.
det är frågan att om jag kopplar så att de antagligen kan matas över min knapp eller över tändningsläget.
frågan är som sagt att det inte kan komma några lustiga backströmmar osv genom tändningsläget och ut till resterande elsystem.
Jag vet hur jag kopplar. först var de kopplade så de alltid var på (Idiot ägare före mig) kopplade iom till radioläge men valde sedan standad som tändningsläge.
Du vill alltså inte ha dem alltid på?
Koppla dom direkt till batteriet via säkring och din dolda brytare och strunta i matningen via tändningsläget. Enklast så.
Även om du kopplar "dubbelt" så ska det inte vara några problem, har du gjort rätt är det ju bara två anslutningar till batteriet som du sammanför i en nod.
Koppla dom direkt till batteriet via säkring och din dolda brytare och strunta i matningen via tändningsläget. Enklast så.
Även om du kopplar "dubbelt" så ska det inte vara några problem, har du gjort rätt är det ju bara två anslutningar till batteriet som du sammanför i en nod.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om du gör så utan att använda en likriktardiod kommer du mata resten i bilen som är kopplat via tändningslåset när du slår om din strömbrytare. Dvs allt som idag startar när du vrider nyckeln till det läget, även startar om du monterar din "dubbelmatning". Enda lösningen är att du monterar en diod i serie med sladden från tändningslåset, så strömmen inte kan gå tillbaks den vägen.
-
Varför inte styra ett relä via dioderna/brytaren så får elhissarna inget spänningsfall och till dioder räcker vanliga 1N4002.
Dra en diod från tändningslåset till spolen på ett relä.
En strömbrytare kopplar reläet direkt till +.
Reläets kontakter mellan säkring och elhissar.
Huvudkrets:
(B+)----[Säkring 30A]-----[30] [87]-----[Elhissar]
Styrkrets:
(ACC)-----|>|------------------------[86] [85]-----(GND)
(B+)----[Säkring 1A]--[brytare]----[86]
EDIT:
Tog bort en onödig skyddsdiod.
Dra en diod från tändningslåset till spolen på ett relä.
En strömbrytare kopplar reläet direkt till +.
Reläets kontakter mellan säkring och elhissar.
Huvudkrets:
(B+)----[Säkring 30A]-----[30] [87]-----[Elhissar]
Styrkrets:
(ACC)-----|>|------------------------[86] [85]-----(GND)
(B+)----[Säkring 1A]--[brytare]----[86]
EDIT:
Tog bort en onödig skyddsdiod.
Senast redigerad av Tony 23 december 2007, 19:22:22, redigerad totalt 1 gång.