Styrning av PowerLeds

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Styrning av PowerLeds

Inlägg av PHermansson »

Blev lite inspirerad av gårdagens PowerLedmodifiering av en bokhyllebelysning och tråden med billiga PowerLeds från Molelectric. Istället för att jobba började jag då pilla med en Wiki-sida:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... =PowerLeds

Funderar lite på vad som egentligen är det bästa, billigaste och enklaste sättet att styra en PowerLed? En strömgenerator kan inte vara särskilt effektiv. En PWM-baserad lösning måste vara bättre, men att bygga med en MAX16820 är inte kul. Lösningen med en 12F675 är intressant men inte särskilt prisvärd.
Man borde kunna bygga något med en 555a?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Mycket bra initiativ! Skulle vara fint med lite olika lösningar på det här med PowerLED-drivning. Hopppas wikin fortsätter att utväcklas.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
petterp

Inlägg av petterp »

kan man inte bara koppla upp en 555 för pulsbredsmodulering?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

PHermansson hoppas du inte blir allt för arg om jag låna din tråd för en liten fråga; Jag har mailat Molelectric 2 gånger angående detta julerbjudande men får inga svar, har ni fått svar eller till och med fått leverans?

/PeterH

PS. håller med Tottish att det var ett mycket bra initiativ med en wiki för lösningar att driva dessa nya intresanta LED-typer :D
andr3as

Inlägg av andr3as »

Vad sägs om LM3404? Det är en drivare för 1000mA-dioder i SO-8-kapsel, så den borde vara lättare att löda än Maxim-kretsen i alla fall. RS har den för 33:- + moms.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kan ta på mig att skriva ett stycke "värt att veta" om Powerleds någon gång efter nyår...
Skriv svar