Göra lång puls kort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonte
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:40:46
Ort: Luleå
Kontakt:

Göra lång puls kort.

Inlägg av jonte »

Tjena.

Jag har ett litet problem som ni säkerligen har lösningen på.
Jag har nyligen installerat ett billarm i min bil och det fungerar utmärkt men jag saknar en ljudsignal då jag låser och låser upp.

Jag hade tänkt mig att ta pulsen som går till en av mina blinkers men dessa pulser är ca 2s långa och jag skulle bara vilja ha en kort en (~0,1-0,2s), så jag undrar vad skulle jag kunna använda för komponent(er) för att lösa detta?
Mattias
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 juli 2003, 22:45:18

Inlägg av Mattias »

Ett sätt är att använda första blinkers signalen som en trigg signal. Eftersom att denna troligen ej är en TTL-signal, får du fixa nån form av A/D-omvandling. Tror jag hade gjort något via optokopplare (gäller får både insignaler och utsignaler till kretsen).

Iden är att du byggen en oscillator, som ger en lagom frekvens. Därefter kopplar du ett gäng räknare i en sk DasyChain. När blinkerssignalen (eller vilken du vill använda) kommer, resettas räknarna och en utsignal kopplas på. Därefter räknar räknarna upp tills de kommer till något värde där utsignalen kopplas av. Till detta behöver du lite annan logik för att styra att den bara ger första signalen efter att du låst upp dörren och annat (tror du kan fixa det med lite vippor och dyl.).

För att kunna abstrahera lite, kan du göra samma lösning (samma idé) fast använda en billig mikrokontroller (ex avr-tiny eller PIC). Då kan du skriva rubbert (nästan) i programmvara istället för att pilla med en massa logik.

Detta är den idé som jag fick spontant, tror den är hyffast enkel. Sitter just och funderar på hur jobbigt det skulle vara att implementera den med VHDL i en CPLD-krets, bara för att behöva bygga så lite som möjligt själv..
/Mattias
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

kan man inte använda en 555 timer för att åstakomma det?
jonte
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:40:46
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av jonte »

Mattias skrev:Ett sätt är att använda första blinkers signalen som en trigg signal. Eftersom att denna troligen ej är en TTL-signal, får du fixa nån form av A/D-omvandling. Tror jag hade gjort något via optokopplare (gäller får både insignaler och utsignaler till kretsen).

Iden är att du byggen en oscillator, som ger en lagom frekvens. Därefter kopplar du ett gäng räknare i en sk DasyChain. När blinkerssignalen (eller vilken du vill använda) kommer, resettas räknarna och en utsignal kopplas på. Därefter räknar räknarna upp tills de kommer till något värde där utsignalen kopplas av. Till detta behöver du lite annan logik för att styra att den bara ger första signalen efter att du låst upp dörren och annat (tror du kan fixa det med lite vippor och dyl.).

För att kunna abstrahera lite, kan du göra samma lösning (samma idé) fast använda en billig mikrokontroller (ex avr-tiny eller PIC). Då kan du skriva rubbert (nästan) i programmvara istället för att pilla med en massa logik.

Detta är den idé som jag fick spontant, tror den är hyffast enkel. Sitter just och funderar på hur jobbigt det skulle vara att implementera den med VHDL i en CPLD-krets, bara för att behöva bygga så lite som möjligt själv..
/Mattias
Men, finns det inget enklare sätt att få en kort puls av en lång puls, vill ju ha samma spänning till bägge, hade mer tänkt mig nån typ av relä :)
Mattias
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 juli 2003, 22:45:18

Inlägg av Mattias »

Det finns säkert ett antal sätt att åstadkomma det du vill. Någon annan föreslog precis en annan lösning. Jag gav en möjlig av många.
Problemet med ett relä är att du riskerar rejält med kontaktstuds och dyl. Kanske inte gör något i den tänkta tillämpningen, kanske det gör.

Som jag ser det finns det två problem. Problmet gör att du vill en en kortare puls, men den får inte vara för kort (då hinner du aldrig uppfatta ljuden eller det hinner aldrig genereras). Samtidigt vill du bara ha en puls en gång. Du vill väl inte att bilen skall börja pipa varje gång du drar igång din blinkers ???

OK, relä kan fungera, om du lyckas låsa till första pulsen och du lyckas handtera kontaktstudsen (ifall den gör något). Jag hade nog kollat upp den föreslagna 555 timern och fortsatt på det spåret och tittat på vad jag måste fixa mer.. Annars hade jag nog byggt elektroniken jag talade om, troligen med en processor, men det är ju jag det.

Finns nog ett antal lösningar på ditt problem. Lycka Till..!
/Mattias
jonte
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:40:46
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av jonte »

Kanske borde beskriva bättre :)

Först och främst angående larmet, så blinkar den två gånger när jag låser och en gång när jag låser upp, och jag vill då att det ska tjuta till två resp. en gång beroende på om jag låser eller låser upp.

Utifrån larmenheten kommer 2 kablar för att koppla in till blinkers, hade tänkt mig ett relä kopplad på denna kabel som styrström samt en diod för att hindra nått att komma i backriktningen. Då borde jag rimligtvis ha så jag bara får pulser när larmet aktiveras/avaktiveras. Sen är nog en 555:an en bra krets att bygga på, men jag kommer inte ihåg mycket från gymnasiet :)
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

jag har en ideé, men jag vet inte om den fungerar eftersom jag inte är så jätte high på elektronik.

jag tänkte såhär. 2 resistorer, en kondensator och en transisor för att göra pulsen kort, sen kan man koppla den så att den styr nått annat, t.ex en summer eller nått.

nu ska jag förklara med ord, så håll i er! :D

jag antar att din puls är aktivt hög.

Om man utgår från transisotrn.

koppla pulsen till basen på transistorn. emittern kopplas till jord
colektorn kopplas via ett motstånd (R1) till kanske 5v eller vad det nu kan vara.

mellan resistorn (R1) och transistorn kopplar man in ytterligare ett motsånd (R2) till en kondensator och därefter till jord.

den korta pulsen får man genom att mäta över resistorn R2

Jag tänkte att det skulle fungera såhär:
När pulsen är låg (ingen signal) så laddas kondensatorn upp, och det är ingen spänningsskillnad över R2.

när pulsen sedan blir hög, så går strömen genom motsåndet via transistorn ner till jord Det blir en spänninsskillnad över R2. pulsen kan alltså bestämmas genom att variera på R2 och kondensatorn.

Om man använder en potentiometer som R2, kan man själv variera pulsen
Hoppas det är nån som förstår min fina förklaring =) nu ska jag gå o bada
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

De ä bara att läsa databladet på elfas hemsida.....
ett problem är bara att triggerpulsen skall vara kortare än utpulsens varaktighet.......kan det gå att göra med hjälp av ett högpassfilter???

Har jag fattat detta fel?

Kanske är det lättare med microcontroller istället för timerkrets--------det är ju bara att programera om vid behov och den kan kanske göra andra saker dessutom!!??
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Annars kan man väl köra en 555a i "Single Shot" läge. Har för mig att man ska kunna kotra ner pulser med en sån. Har läst det nånstans. Lite enklare än en handfull logikkretsar :D
Mattias
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 juli 2003, 22:45:18

Inlägg av Mattias »

[quote="evert"]De ä bara att läsa databladet på elfas hemsida.....
ett problem är bara att triggerpulsen skall vara kortare än utpulsens varaktighet.......kan det gå att göra med hjälp av ett högpassfilter???

Skulle det inte gå att sätta en flanktriggad D-vippa eller SR-latcha för att generera en flanktriggad signal, och sedan använda den negativa flanken på räknaren för att resetta vippen ??

En ny liten tanke bara.
/Mattias
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Lord-dubbdäck: Att konfigurera 555:an som monostabil vippa är väl samma sak som "one shot"-konfiguration. Det var i alla fall i denna konfiguration som triggpulsen skulle vara kortare än utpulsen.
Om jag fattat det rätt!!

Mattias: Du har rätt, men det innebär att du ökar antalet IC-kretsar.
Det går lätt upp till 3-4 st. Då kanske det är lättare att använda sig av en enkel microcontroller, gärna med inbyggd oscillator. Då slipper man använda sig av kristall!!!!

Take it EC!
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Hoppa till http://se.msnusers.com/SvenskaRobotbygg ... etsar.msnw
och titta efter DiskretMonoStabil. Jag hade stora problem att lägga bilden här i direkt :(

Denna krets är avsedd att placeras "mellan" larmet och 555:an.

Just det, om jag fattade det hela rätt så skall 555:an ha en negativ triggpuls!!!!!!!
jonte
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:40:46
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av jonte »

Hmm, ni ska ha stor tack för all hjälp, ser ut som detta får bli ett senare projekt helt enkelt då jag jobbar heltid samt måste studera till 3 omtentor :?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

evert skrev:Lord-dubbdäck: Att konfigurera 555:an som monostabil vippa är väl samma sak som "one shot"-konfiguration. Det var i alla fall i denna konfiguration som triggpulsen skulle vara kortare än utpulsen.
Om jag fattat det rätt!!
Jo jag bara skummade igenom tråden... var trött :)

Men du har helt rätt!

Man måste alltså få den att flanktrigga på något vis. Borde inte behövas så mycket komponenter till det tycker jag. Typ en transistor och en konding, fast det beror ju på, skulle 555an ha en negativ triggpuls?
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Jonte!!!:Om du byter värdet på R1 och R2 till 1MegaOhm samt R3 till 100KiloOhm, så blir pulsen längre. Ca 0,15 s. Är det för kort tid är det bara att sätta dit en lite större kondensator (220nF resulterar i en pulstid på 0,27 s). Istället för 555:an kan du då koppla dit en inverterare (typ 74HC14 eller så)

http://se.msnusers.com/SvenskaRobotbygg ... etsar.msnw
och titta på DiskretMonoStabil2
Skriv svar