Svets/material/mekanik/verkstadsbok

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Svets/material/mekanik/verkstadsbok

Inlägg av chille »

Tjenare!

Har äntligen fått igång 3-fas uttag i garaget och fixat tub+regulator, så nu rullar MIG-svetsen mer eller mindre oavbrutet. 8) Dock är man ju inte speciellt bra på att MIG/MAG-svetsa, och man kan ju knappt något om olika material, hållfasthet, med mera. Så nu är det väl dags att försöka inföskaffa en bra bok som täcker upp det mesta. Är ju även bra om den går igenom andra saker såsom fräsning, olika verktyg/fräsar, med mera.

Har ni några tips? Finns väl en bok som kallas typ "verkstadshandboken" eller något sådant? Viktigast är iaf att jag får en bok som går igenom MIG-svetsning och olika material, hållfasthet med mera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gå till biblioteket och ta en titt , brukar finnas någon svetsbok där

men är det bara för vanlig migsvetsning så brukar man inte ha så mycket bekymmer

finns nog några lättläroböcker/häfte från esab/kempi?
subrosa

Inlägg av subrosa »

karlebo handboken täcker ju upp det mesta vad det gäller mekanik.

bokus.com har ganska mycket teknikböcker sök på karlebo på deras hemsida
peter555

Inlägg av peter555 »

Komvux har en jättebra kurs på 10 kvällar där man får köra MIG, TIG och MMA.
Användarvisningsbild
dbss

Inlägg av dbss »

Skaffa Verkstadshandboken, det är en LiberUtbildnings bok.
Jag tror att de som gick verkstadslinjer fick den i skolan.
Och är väldigt praktisk att ha i verkstaden inte så krånglig som karlebohandboken utan mer praktisk.
Lycka till Mvh Dag
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

peter555: Oj då, jag som ska vara lärare på komvux från och med vecka tre. Får väl kolla upp det där. Vet du vad kursen heter? Är det någon standardkurs som finns på flera ställen?

Har för övrigt köpt verkstadshandboken och ett häfte från jula som går igenom MIG-MAG-svetsning.
peter555

Inlägg av peter555 »

Minns inte namnet men jag gick kursen i Liljeholmen, det är Lernia som anordnar den åt komvux. Jag tror de har samma kurs i Solna också.
Skriv svar