Jobbar vidare på min HTPC ... (Ubuntu 7.10)

Har haft igång mythTV och liknande, men jag tyckte faktiskt att det hade lite för mycket funktioner... (trodde aldrig jag skulle säga något liknande...) Jag känner inget som helst behov av PVR-funktionaliteten, hur kraftfull den än är. Men nog svamlat om det...
Den lösning jag kör på nu att att jag helt sonika kör med VLC + webbinterface. För att se något på TV:n så surfar jag in med laptopen, bläddrar och klickar runt (kunde vara smidigare...), och sen spelas filmen upp på TV:n. Har ställt in fullscreen och sånt som default, så den delen funkar kanon. Styra uppspelingen från webbläsaren funkar också bra.
Däremot vill jag ha en smidigare lösning än VLC's eget webbinterface. Mitt drömscenario vore det här:
- Nåt program scannar igenom min video- och mp3-samling, läser id3-taggar etc.
- Innehållet i mediamapparna presenteras i ett webbinterface med album art etc.
- Webbinterfacet erbjuder klickbara länkar till innehållet, som stream... dvs. länkar i stil med vlc:// . När jag klickar på den startas VLC, och strömmen sätts automatiskt upp på servern. Att ställa in strömmen borde underlättas av att jag kör hamachi mellan datorerna.
- Givetvis ska det också finnas en länk med alternativet "spela upp lokalt", så att jag kan se allt på TV:n.
Har googlat runt en massa och hittat det här. Tycker det ser rätt sweet ut, och jag ska definitivt testa det...