Bra fattigmansemulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
8051guru
Kontakt:

Bra fattigmansemulator

Inlägg av 8051guru »

Hej!

Jag tänkte dela med mig av en ide som jag har prövat. Det gäller problemet med att få en smidig utvecklingsmiljö när man skall göra program till en mikrocontroller. Jag vill kunna sätta breakpoints, kolla variabler etc, och det kan man inte göra i den 8051-kompilator som jag har. Delvis är det också ett problem med att själva arkitekturen inte stöder det.

Vad man kan göra är att se till att headerfiler etc fungerar så att man både kan kompilera till en .exe-fil och till en riktig objektfil. För windows-programmet fungerar det så att till exempel

a = P1;

betyder att P1 är ett objekt, och när man tar och tilldelar en integer (a) dess värde, så betyder det i (exe-filen) att datorn skall skicka en fråga på serieporten till målsystemet om vad P1 har för värde. Ett specialprogram på målsystemet läser av P1 och skickar tillbaka på serieporten vad det var just då. Detta tilldelas variabeln a och programmet fortsätter.

På detta sätt får man en utvecklingsmiljö som är mycket bra. Jag kan använda det windows-verktyg jag är van vid, vilket råkar vara VC++ 6.0.

Om du skulle vara intresserad av att delta i detta projekt, säg till.