Laptop skärm --> PC skärm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Laptop skärm --> PC skärm?

Inlägg av ElectricMan »

Är det möjligt?

Om jag tar en skärm från en laptop och försöker att fixa den så att den funkar till vga eller DVI.

Har fått höra att det är helt omöjligt men kan man göra på ngt annat sätt? Tex ha laptopen på och förlänga kablarna, men då måste man skaffa en fungerande laptop.
Men helst skulle jag vilja fixa så att det bara är att jacka i kabeln till skärmen till datorn. :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Glöm det.... Om du inte har tillgång till controllerkort som passar din skärm. DÄREMOT så brukar det vara rätt enkelt att koppla in gamla TFTér till SBC eller andra kort som har LVDS anslutning. Via PX kortet är rätt gulligt om du vill bygga en mycket liten dator
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Öhmm?

Prata svenska :D ;) Vad betyder SBC och "PX kortet"

Med controllerkort menar du det som sitter i "donator" datorn?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

SBC= singel board computer, eller industriPC kort och liknande. Vanliga moderkort, men oftast i mindre och andra formfaktorer. VIA PX är världens gulligaste dator.

Bild

Jämnför VGA kontaktens storlek.... Kortet är LITET... och har LVDS-kontakt så det går att koppla den direkt till en TFT utan omvägen via VGA/DVI. Har du svårt att få tag i kontakten så kan man om man är lite pillig flytta stift ifrån den medföljande DVI-kabeln och löda ihop kablarna med LVDS-kabeln till en laptopskärm
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ta en titt påden härlänken.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan koppla in laptop skärmen till en FPGA + SDRAM så får du en bild iaf.
TFT moduler funkar bara med EN upplösning. Och har oftast LVDS interface där RGB+Hsync+Vsync skickas seriellt. Med en klocka som går på 1/6 av bitrate.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Jag ska precis till att göra samma sak med det kortet Stinrew föreslog. Glöm bara inte att maila killen innan och fråga om din skärm fungerar med hans kort. Han programmerar dom för den skärm som kunden vill använda innan han skickar den.
Har sett på andra forum att kortet fungerar bra.
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Har själv köpt en av dessa kit, funkar ypperligt bra.

Jag fick till och med en dubbel inverter för att min skärm hade det trots att det stod uttryckligen att enbart enkel skulle levereras. Mycket nöjd.

Dock svarade inte säljaren på min fråga om min skärm funkade innan jag köpte...fick helt enkelt inget svar alls.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Shit jag tror jag blivit kär! Gillade speciellt att man kunde använda laptop skärm direkt på datorn. nano ITX <3

Vad används den till inom området industriPC?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, där man vill ha en liten strömsnål lowpreformance burk. VIA är lite udda på industrikort. Kontron, Portwell, Aaeon, nexcom är större på den sidan, men PX-kortet är minst.... ;)

Och faktum är att prestanda duger för att köra vanliga datorappikationer med också - inga som helst problem att köra word, surfa och sånt med kortet. Sätt sedan på en DOM-modul istället för HDD (kortet är lika stort som en 2,5" laptop disk...) så spar du ännu mer ström och den startar snabbare.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Vad är en DOM-modul?

Jag tänkte att man skulle köra datorn med en CF-kort som hårddisk och sen ha det mesta annat på usb-minne.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ditt 777'e inlägg :D
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

ooooooooooo nice!
Borre

Inlägg av Borre »

DOM står för Disk On Module, ett flashminne man ansluter dirket till p-ata eller s-ata porten på datorn.
Många DOM är mindre än 2.5" diskar.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Är de inte större än 512MB?
Skriv svar