Lupp?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Lupp?

Inlägg av Marta »

För att jobba med ytmonterat så behöver jag förstoring och vill kunna ha kortet på lite mera avstånd än med ett enkelt förstoringsglas. Därför undrar jag om någon vet var man kan köpa en telelupp till vettigt pris? Helst inom EU.

Det är alltså inget typ biltema jag söker, utan ett par minikikare monterade på en glasögonbåge eller liknande som det skall vara.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

80-229-68 på ELFA är en populär variant. Billig också.
Ska väl gå att byta linser där har jag för mig.
Annars verkar 80-767-01 vara en tävlingsvariant.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Som jag skrev i första inlägget:

"Det är alltså inget typ biltema jag söker, utan ett par minikikare monterade på en glasögonbåge eller liknande som det skall vara."

Anordningen består av två linser, en konvex som ojektiv och en konkav som okular. Brukar kallas för "Galilei-kikare". En sådan har dåligt synfält, men ger rättvänd bild utan prisma och med endast två linser.

Kanske hamnade tråden fel, skulle nog varit i köp/sälj. Någon moderator kanske kan flytta den dit?
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Ungefär som längst ned på sidan 24 i denna katalogen då?

Finns i IKEA variant också... Fast man behöver nog ett bättre verktyg än en stor insex. Fast nu när jag funderar så kanske inte detta var rätt... ingen teaterkikare...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En kompis har klistrat på några små direkt på glasen. Tror han fick tag i dom genom en vanlig optiker. Dom är ca 2cm långa och ca 1cm i diameter.
Det är inte så stor förstoring på dom, men han använder dom när han löder småsaker.

Om det är såna du menar, så kan jag ringa honom å fråga.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla på ebay och säljaren findingking , har för mig att dom hadde något sådant
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jo, det fanns hos nämnda säljare, men det är från USA och då har jag ungefär samma pris från ett riktigt företag. Skulle föredra att handla inom EU, eftersom det annars i princip garanterat säkert blir momsat och dessutom kostar serviceavgift för denna högst ovälkomna tjänst.

Det blev USA-firman till slut, verkar omöjligt att hitta annat än Carl Seizz och liknande prissatta produkter inom EU. Säkert jättebra, men med priser över EUR1.000 är de definitivt inte kompatibla med min budget...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kör med en förstoringslampa och "biltema" grejset, visserligen från Kjell, funkar rätt bra när jag jobbar med ytmonterat.

Har blivit så långsynt att jag kanpt kan se en 18F8622 skarpt längre, men med denna setup går det bra att pilla med dessa 0.5 mm kretsar..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Menar du sådana där luppar som bl a min tandläkare har på sina glasögon ...alltså ett okular utanpå glaset. Som en lupp.
Skriv svar