Etsa aluminium, eller andra alt. text på frontpanel

Flintan

Etsa aluminium, eller andra alt. text på frontpanel

Inlägg av Flintan »

Hej alla! Hittade hit idag och måste säga att det verkar vara ett mycket trevligt och informativt forum det här!

Jag har den senaste tiden hållt på och idisslat den ständiga frågan hur man får till snygg text/design på frontplåtar.. Visst, det finns ju CNC styrda fräsar, men det skulle vara kul att hitta en metod så man kan göra detta relativt enkelt själv.

Har försökt med laserutskrift --> värma med strykjärn tekniken (+ även provat med spisplatta) utan något vidare resultat. Det har funkat till att etsa små mönsterkort utan större krav på presicion, men inte på en tjock aluminium plåt.. Texten fastnar bara delvis, papperet blir bränt och färgar av sig på plåten, pappret skrumpnar när det blir blött och drar loss tonern o.s.v.

Så jag hade övergett den metoden tills jag läste lite i den här tråden idag. Jag har använt blankt InkJet fotopapper av rätt så tjock sort.. Så det kanske kan vara ide att ge det en till chans och skaffa en lamineringsmaskin och prova med tunnare papper.?

Hursomhelst så tänkte jag att det skulle vara en bättre lösning att investera i en UV box, foto resist lack och etsa fram texten i fronten, som man sen fyller med färg. Vad ska man då etsa med? Det är alltså en aluminium front. Järnklorid? Var köper man det isåfall?

Vad har ni för erfarenheter? Vilket alternativ ska man satsa på? Båda funkar ju också för att tillverka mönsterkort.

Många frågor o funderingar blev de.. :?

PS. Om någon undrar så är det en front till en dylik jag håller på med för tillfället. DS.
pern

Inlägg av pern »

Har du tittat på :

Schaeffer ?

UREI 1176 ;-)

Man blir nästan nostalgisk. Jag har själv byggt "några" stycken av denna fast med orginal FETar fron UREI. Den låter riktigt bra, spec som Peak limiter tycker jag. Lite vass om om man bara är ute efter en mjuk komprimering. Men smaken är ju som sagt olika.
BJ

Inlägg av BJ »

Det där företaget visste hur man använder en flash-animation. :)
(Annars brukar dom mest vara irriterande.)
pern

Inlägg av pern »

Ett annat enkelt alternativ är

FrontDesigner

Men det blir kanske lite jobbigt om du skall ha en 19" låda.
Flintan

Inlägg av Flintan »

Tack för tipsen. Själva designen har jag redan problemet är att överföra den på fronten (utan CNC maskiner, som jag inte har..)

Kanske är lika bra att skriva ut på transparent självhäftande film, eller lazertran då?
Flintan

Inlägg av Flintan »

Tänkte bara berätta att jag hittade ett annat sätt att lösa problemet. Så självklart enkelt att man inte ens tänker på det. Kommer köra samma metod på 1176 kompressorn. :)

Såhär blev det iallafall:

Bild
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Ok, så jag ställer frågan då. Vilket sätt? :D :D

Väldigt ren och snygg design! Var köpte du rattarna?
Flintan

Inlägg av Flintan »

Hehe. Just det ja. Vad ser det ut som? 8)

Rattarna är från kina, köpte en hel hög från nån ebay butik vill jag minnas. Annars finns det liknande rattar på Musikding som håller jämnare kvalitet. Jag var tvungen att själv borra upp hålen för att dom skulle passa mina amerikanska potar trots att dom var specade till 6,35 mm skaft.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vinyl?
Flintan

Inlägg av Flintan »

Fel. :wink:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det är nog typ "gnuggisar"
Flintan

Inlägg av Flintan »

Nä, inte det heller.. :roll:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

OH film? Ritmallar och (bläck)stiftpennor?
Flintan

Inlägg av Flintan »

Nu kommer det massa fina förslag här, men det var inte så jag gjorde. Ännu enklare.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Laminerad utskrift?
Skriv svar