Plus eller minus? :S

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
raast

Plus eller minus? :S

Inlägg av raast »

Jag är helt n00b när det gäller elektronik! Jag ska installera ett 12 Volts uttag i min båt. En elektriker fixade med säkringar och sånt och jag ska bara kopla in sladdarna till uttaget som jag köpte. Men eftersom jag inte kan mycket om EL (:()vet jag inte vilken kabel som är plus :S Det finns ju spår i ena kabeln, vilken är det? :?: :?: :?:
Virr3

Inlägg av Virr3 »

vad är det för färger på kablarna?
raast

Inlägg av raast »

Båda är svarta, det är det som gör mig osäker! Det är spår i den ena. Alltså det är två som sitter ihop, typ som högtalarkablar
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

alt 1: Kolla vilken av trådarna som är kopplat till pluspolen på batteriet(om båten har ett batteri).
alt 2: kolla med en voltmättare(multimeter).
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Finns inga givna regler för vilken tråd som är + och vilken som är - när det kommer till "spår" i kabeln. Ta en lampa och en sladd, håll ena kabeln mot lampans ena pol och en lös kabel från den andra polen. Den lösa kabeln trycker du mot något som du vet är jordat (- alltså). Händer det inget så har du fått tag i - kabeln. Byt och prova igen så borde det funkar och du vet vilken kabel som är vilken.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Oftast den med rand som är minus, men jag skulle inte vara säker.

Ser man batteriet kan man koppla bort kablarna från batteriet och sen mäta med ett batteri och en lampa vilka trådar som hör ihop.

edit: GJ hade bättre förslag innan mig, se ovan.
Senast redigerad av zeus 2 augusti 2004, 01:15:42, redigerad totalt 1 gång.
raast

Inlägg av raast »

Man ser inte trådarna från bateriet men man den ena är kopplad till säkringen, brukar man göra det med plus eller minus eller spelar det ingen roll?

EDIT: kom på att elektrikern hade satt en liten tejpbit på ena kabeln som en markering, vilken kan det vara han menar?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Säkring på plus.
raast

Inlägg av raast »

Tack så mycket! :D
Skriv svar