Logikanalysator

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Logikanalysator

Inlägg av MadModder »

Hur stort minne är lämpligt att ha i en logikanalysator?
Hur många sekunder?
Vilken samplingshastighet?
Bör man ha ingång för extern klocka?
Tänkte slänga ihop ett program till en laptop och göra nåt enkelt interface till parallellporten.
Användarvisningsbild
GrodanB
Inlägg: 245
Blev medlem: 11 februari 2006, 16:46:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

hmm... WINDOWS?

De tester jag gjort kan man inte få bättre granulitet än 100 ms i windows... (knappt)... inte ens när jag tog alla resurser i windows fick jag den att sampla snabbare utan att tappa några...

Så jag hoppas att du tänker ha extern hårdvara som hanterar samplingen?

Jag har haft lite funderingar att använda en PIC16F877A för att sampla in och sedan skicka till en PC... fast det är mest för att jag har ett antal sådana liggande... igentligen skulle man ha USB eftersom det är ett interface som sannorlikt finns ett par år till. På laptopar är ju parallellporten snart utrotad och serieporten likaså...
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det finns en uppsjö av kraftfulla analysatorer på ebay för en billig penning.

Jag köpte en sån här:

1672
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har hittills inte känt något behov av en dylik analysator, utan någon gång ibland bara velat se vad som händer och hur lång tid det är mellan olika lägen på signalerna,och då tror jag det räcker med min idé, utan extern sampler?

Nej det blir inte i windows, och jag ska skriva/läsa direkt till portens adresser.

100 samples per sekund är ju lätt fixat, och det räcker nog för mig när jag tänker efter. Då räcker ju laptopens minne i flera minuter. :D
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Kolla mitt inlägg här för funktioner som ger bättre upplösning, vilket förmodligen var ditt problem.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... %2A#157603
GrodanB skrev:hmm... WINDOWS?
...
Användarvisningsbild
GrodanB
Inlägg: 245
Blev medlem: 11 februari 2006, 16:46:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

@peter555:

Jo visst... vill ha... MEN vad tror du är billigast? ;)

Nja... snabba klockor var ju inte ett problem... problemet var att tidsstämpla inkommande signaler och utgående...

Jag kan säga att vi har haft rätt många som försökt och misslyckats på jobbet... Windows dunger inte till helt enkelt... Jag är bara en av de som gett upp... en på ett annat företag (som mitt köpte upp nu) höll på med detta i USA och hade samma erfarenhet som vi... efter windows 3.11 och NT4 gick det inte att få upp precisionen så att man inte missade en sampel då och då...

Vi behövde 1ms och det var exkat 1ms inte ungefär... och det kan du inte få... i alla fall inte om windows skall köras samtidigt...

Vill minnas att DOS drivaren klarare det sådär... Men det berodde nog mer på taskig programering...

Anledningen till detta är helt enkelt att Windows ÄR inte och försker inte vara ett realtids OS....

Ingen Windows bitterhet här utan bara så att vi bara bevisade vad som redan varit kännt... att Windows skall inte jobba med tidkritiska system.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Tja, jag vet inte vad som är billigast men logikanalysatorer som är betydligt bättre än det kan bli genom att hänga något direkt på parallellporten brukar kosta runt 50 USD.
sdujolo2
Inlägg: 158
Blev medlem: 2 oktober 2007, 13:50:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av sdujolo2 »

Hej här har du en länk till en du kan bygga själv.

http://www.geocities.com/ted_rossin/Ele ... c/Pic.html

Här är en du du kan köpa om du behöver snabba prylar.
http://www.pic-tools.com/dbg_sigma.htm
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Bygga själv modellen verkar inte så dum.
Sigman var dyrare än vad min HP med 64 kanaler kostade.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Varför inte bara koppla in en FPGA?, alternativt skriva en drivrutin som stänger av allt vad irq & preemptiv multitasking heter och därefter samplar i x sekunder..?
Skriv svar