Hej!
Vill kopla in min gps till min propeller, Jag koplade tx på gps:n till pin 28 och rx på gps:n till pin 29. men nu till min fråga jag har ett pragram som skall läsa av gps:n och sedan visa detta på en display jag skrev i hop programet med "FullDuplexSerial.spin" men när jag kör komandot "RX" Så tar min propeller inte i mot någon data varför? GPS:n pratar rs232
Jag vet inget specifikt om propellern, men testa att "tjyvlystna" med en PC, så får du se om GPS:en skickar något alls. Alltså att du kopplar in både propeller och PC på den pinnen som skickar.
Det har enbart med spänningsnivåerna att göra om det är TTL eller RS232, om din propell inte tar emot när du har en MAX232-liknande krets mellan lär den knappast göra det utan heller.
Har testat allt jag kan komma på men det kommer inte ut någon gps data på displayen. Så jag testade om displayen funkade. Skrev in lite text i mitt program och körde ingen text syntes på displayen. Så jag undrar om jag kopplat fel? Så här har jag koplat: - och + till 5v batteri rs, e, rw till port 11, 9 och 10, databit 4, 5, 6, 7 till port 12-15 jag kör den här koden. Displayen är en 16*2 tekens lcd display från kjell o co
Hej, jag har också en lcd från Kjell & CO, en blå 16*2 tecken. Den funkar utan problem för mig med propeller. 3.3v räcker som en ttl-hög. Som Kimmi skriver måste du göra nåt med kontrastpinnen. Jag har dragit den till jord med lyckat resultar.