Hur bygger jag ett lågpass filter på 350Hz?
Hur bygger jag ett lågpass filter på 350Hz?
Hur bygger jag ett lågpass filer på 350Hz?
Hur beräknar jag alla värdena?
Filtret är avsett att sitta mellan tändspolens minussida och min shiftlight som är baserad på en PIC16F84.
Filtret är avsett att sitta mellan tändspolens minussida och min shiftlight som är baserad på en PIC16F84.
Ett helt vanligt lågpass filter:
Bandbreden blir
f=1/(2*pi*R*C)
f=350 Hz=> (tex) R=1k Ohm, C=0,47uF
jag reserverar mig något för felräkningar med tanke på tiden på dyngnet
Kod: Markera allt
_______
_____|__R___|____________________ +
|
|
__|__
__C_ V(ut)
|
|
|
_______________________|_________ -
f=1/(2*pi*R*C)
f=350 Hz=> (tex) R=1k Ohm, C=0,47uF
jag reserverar mig något för felräkningar med tanke på tiden på dyngnet

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Hur bygger jag ett lågpass filter på 350Hz?
Vilken sorts filter hade du tänkt dig, passivt eller aktivt?Fredrick skrev:Hur bygger jag ett lågpass filer på 350Hz?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
-
Du klarar dig fint med en enkel passiv, så som ascii-bilden är ritad. På hans utgång koppla en diod till mikrokontrollerns matning (5V), där katoden är kopplad till 5V och anoden till hans utgång, SAMT en annan diod med anoden till 0V och katoden till hans utgång. Alternativt en zenerdiod (med katod till "hans utgång" och anod till 0V).
Du får ett bättre skydd som dessutom klarar likspänning.
Härifrån kan du göra eventuella förstärkarkopplingar om det behövs.
Du får ett bättre skydd som dessutom klarar likspänning.
Härifrån kan du göra eventuella förstärkarkopplingar om det behövs.
-
Ett vanligt RC-nät duger ypperligt, eftersom du bara ska mata in signalen i en högimpediv ingång på mikrokontrollern. Men glöm inte dioderna som jag skrev om innan.
Angående LC-nät, behöver du ett sådant på spänningsmatningen. Jag lovar det är mycket viktigare att du lägger ner mer tid på filtreringen av matningen. Jag har arbetat många år med utveckling av fordonselektronik och det är en mycket svår elektrik miljö. Det finns mycket störningar på matningsspänningen som stör elektriska kopplingar. En spänningsreglering räcker inte. Du behöver alltså minst ett LC-filter innan regulatorn.
Vid intaget sätt en diod. Sedan två kondensatorer till jord. En elektrolyt och en keramisk (eller plast). Sedan en spole. Sedan en kondensator till jord. Nu kan du reglera spänningen och få en hyfsat stabil spänning utan spikar och spänningdippar. Tänk på att vid start eller svår start kan spänningen ändå sjunka ordentligt, samt höjas när startmotorn släpper.
Angående LC-nät, behöver du ett sådant på spänningsmatningen. Jag lovar det är mycket viktigare att du lägger ner mer tid på filtreringen av matningen. Jag har arbetat många år med utveckling av fordonselektronik och det är en mycket svår elektrik miljö. Det finns mycket störningar på matningsspänningen som stör elektriska kopplingar. En spänningsreglering räcker inte. Du behöver alltså minst ett LC-filter innan regulatorn.
Vid intaget sätt en diod. Sedan två kondensatorer till jord. En elektrolyt och en keramisk (eller plast). Sedan en spole. Sedan en kondensator till jord. Nu kan du reglera spänningen och få en hyfsat stabil spänning utan spikar och spänningdippar. Tänk på att vid start eller svår start kan spänningen ändå sjunka ordentligt, samt höjas när startmotorn släpper.
-
Vad tror ni om att bygga samma filter som dom gjort här
http://w1.736.comhem.se/~u73607588/image/Ritning006.jpg
Det filtret måste ju fungera bra eller??
http://w1.736.comhem.se/~u73607588/image/Ritning006.jpg
Det filtret måste ju fungera bra eller??