knightrider..[bilder]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

knightrider..[bilder]

Inlägg av Virr3 »

nu är bygget äntligen i gång.. en knight rider(fast med blå lysdioder)
knightridern är kopplad till parallelporten.. det är 16 lysdioder som jag ska seriekoppla med 2 i varje serie.. men nu undrar jag om jag skal sätta serierna brevid varandra eller om jag ska sätta dom mitt-i-mot varandra?

jaja.. här är lite bilder.. byget beräknas vara klart i morgon eftermiddag..

[img]w1.510.telia.com/~u51017021/PICT0008.JPG[/img]
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag skulle sätta de mit imot.

Bild

Så bilden funkar.
Senast redigerad av zeus 25 juli 2004, 23:33:36, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Lycka till, men annars kan du ju passa på att köpa originalet :)

Klick
Virr3

Inlägg av Virr3 »

SNÄLLA NÅGON! BEHÖVER HJÄLP SNABBT!!

om jag kopplar mit i mot hur blir det med den översta å understa..
blir de snyggt att mosa i hop dom?? sen är det någon som har någon film på en knightrider som är rund och är kopplad till paralellporten?

hela iden ficka jag från p1r(som han heter på sweclockers)´s guide..

http://www.p1r.mine.nu/dator/
frejo

Inlägg av frejo »

Vad jag vet så ligger normalt framspänningsfall på en blå lysdiod runt 3.5V, kopplar du två i serie krävs det minst 7V. Parallell porten ger så vitt jag vet bara 5V, så om du inte har dioder med ett framspänningsfall under 2.5V kommer det inte att fungera.

Svårt att se på bilden, men är det 390 ohms motstånd?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Pallar LPTn att driva lysdioder med någon nämnvärd styrka? Inte min iaf :humm:
Virr3

Inlägg av Virr3 »

hoppas de..
får se..

jaja här kommer en bild på när de ä färdigskruvat..

Bild
frejo

Inlägg av frejo »

Vet inte om du överhuvudtaget läste mitt inlägg men det skulle vara intressant att se spec på dina dioder om du kan driva två i seria på parallellporten.

Kommer du driva dom direkt från porten? Som sagt kommer förmodligen spänningen inte att vara tillräcklig, sen av vad jag fått fram så kan den leverera 2.4mA, lysdioderna skulle ju behöva 10-20mA för att lysa ordentligt. Drar man för mycket riskerar man att bränna porten.
Fast det verkar ju som att det ska gå att sänka en diod, ska tydligen klara 24mA då.
http://www.lvr.com/jansfaq.htm
Q: I'd like to power a low component count device via an output port bit on the pc's parallel port. Does anyone know the current sourcing spec for an output port bit?

A: The data outputs on the original parallel port were 74LS374 outputs, which can source 2.6 milliamps at 2.4 guaranteed, 3.1V typical. The data outputs on most parallel ports are at least as strong as the original port's, but no guarantees. If you need 5V, you can use one of the high-efficiency step-up regulators from Maxim & others (Max756). The newer port controller chips often have IEEE-1284 Level 2 outputs, which can source 12 milliamps at 2.5V. The Control outputs were originally open-collector TTL with 4.7K pullups, so these are less useful as current sources.

http://www.lvr.com/files/ibmlpt.txt
6. Electrical
The Data Out pins were orginally driven by a 74LS374 octal latch, which could
source 2.6 mA and sink 24 mA. There were 0.0022uF capacitors between each
line and ground to reduce transients. The manual warns "It is essential that
the external device not try to pull these lines to ground", as this might
cause the 74LS374 to source more current than it could handle without damage.

18. Controlling Output
This can be easy; just use the Data Out TTL signals to control TTL level
items. Unfortunately, they cannot source much current (providing positive
voltage on the pin, relative to ground) - be careful of the 2.6 mA limit.
Some LSI implementations might allow more or less than this (likely less).

Dn Out ------+
|+
Sourcing Load (up to 2.6 mA @ 2.4 v)
|-
Ground ------+
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

kan nån skicka schemat på knight ridern
Virr3

Inlägg av Virr3 »

jag ska rita ett så snart som jag vet att det funkar.. jag har lött färdigt alt nu är det bara mjukvara som saknas..

hoppas att de funkar nu..

okej.. den funkar inte:S kan ha me att jag har änvät ett kontaktdon från en slaktad skrivar kabel men iaf.. så här ser scemat ut..

Bild
frejo

Inlägg av frejo »

Eller så beror det på att porten bara kan leverera 2.4mA när portarna är höga, plus att två leds i serie ger för högt framspänningsfall.

Om du vill kan du testa att göra så här, koppla +5V från t.ex. en ledig hårddiskströmkabel (den röda) anslut den till anoden. Koppla sen katoden till printernporten via ett motstånd som bör vara minst (5-3.5)/0.02=75Ohm om du har framspänningsfall på 3.5V och dioden pallar 20mA.
När datapinnen på printerporten sätts låg bör det lysa.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

var exakt sitter anoden och katoden?

en har ag inte fattat det där med göra porten hög och låg.. kan någon trevlig typ förklara kanske? :roll:
frejo

Inlägg av frejo »

När porten sätts "hög" har du förmodligen +5V där, vanligtvis genom att sätta den databiten till en "etta". När du sätter den "låg" bör du ha 0V, jord, genom att sätta den till "nolla". Ibland kan det dock vara tvärtom, men om du bara ska blinka dioden spelar det ingen roll, den kommer bara att agera inverterat, dvs vara tänd när den skulle ha varit släckt osv.

Anledningen att jag föreslog kopplingen ovan är att porten bara kan leverera 2.4mA när den är hög/etta vilket inte räcker för att tända lysdioden så att det syns. När den är låg/nolla däremot klarar den 24mA vilket är fullt tillräckligt.

Katoden är det Kortare benet på lysdioden i de flesta fall. Det är på symbolen markerat med ett sträck tvärs över ledningsbanan. Det är minussidan på dioden. Den kan även vara markerad med en platt avfasning på själva diodhöljet precis ovanför benet.
Anoden är således det ben som normalt sett är längst och ansluts till plus.

Ang framspänningsfall så är det den spänning som krävs för att dioden ska börja leda. Den spänning som lägger sig över dioden kommer således vara lika med denna då det i princip är oändligt motstånd under denna nivå och inget motstånd när man går över.

För en vanlig diod ligger det på ca 0.6V, röd lysdiod ligger ofta runt 1.8V och blåa på 3.5V, två röda dioder kan alltså kopplas i serie och tändas av +5V (2 * 1.8=3.6V) medans den blå endast kommer tändas om den kopplas ensam.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

j*vlar.. jaja.. men kan jag inte dra 12v från datorn? då borde det blr rätt?

http://www.besthongkong.com/modules.php ... 742681558d
där är specs på mina dioder..

samt om någon snäll typ skulle kunna berätta vad jag ska ha för motstånd till detta? om jag änvänder 12v..

kan 270 stämma? måste ha svar mycket snabbt!
frejo

Inlägg av frejo »

Enligt länken är framspänningen på 3.6v
Således kommer du få 3.6 volt på vardera diod och resten över motståndet..

för 20mA strömstyrka med en diod:
(12-3.6)/0.02=420 Ohm

Med två dioder i serie
(12-7.2)/0.02=240 Ohm

Ingen aning om det spelar någon roll för printerporten om det är 5v eller 12v när den sänker, prova på egen risk.

edit:
skrivfel, 240 ska det vara.
Senast redigerad av frejo 28 juli 2004, 14:07:29, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar