Soundbregottens T-amp (Switchad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Soundbregottens T-amp (Switchad audioförstärkare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Projektet har två ingångar. Dels den här kylflänsen jag fick över när jag bytte fläkt till PC:n för länge sedan och dels min nyfikenhet över de nya magiska switchade förstärkarna.
Här är flänsen (som dock inte ska användas).
Bild

Det har ju funnits en färdig men fasansfullt ful förstärkare (mycket F där) från Sonic Impact men jag köpte ett kit från 41Hz:

Bild

Fortsättning följer, bl a med en fråga hur jag bygger nätaggregatet som dessutom har ett 12V-batteri som "backup".
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Va 17 är det här nu .....????

Titeln säger allt, men skriver ner några snabba rader. En T-amp är en ljudförstärkare som arbetar enligt en princip där en ljudsignal görs om till ett (digitalt) pulståg, förstärks och sedan görs om till en analogsignal i ett lågpassfilter.
Fördelen är främst att genom att låta effektförstärkaren arbeta med två lägen - fullt blås och tvårstopp behöver jag inte låta någon bias(tomgångs)-ström gå genom transistorerna för att de ska få arbeta i klassA/AB/B; jag uppnår 80% verkningsgrad eller mer, jämfört med 25% för en klassA-förstärkare.
41Hz erbjuder en rad byggsatser till slika stärkare, alltifrån den lilla AMP3:an, vilken jag köpte, till bautasteg med uteffekter på över 100W. AMP3 ger (realistiskt) 15-20W i två kanaler.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Är det någon egentlig skillnad mot klass D då? Förutom att den här är integrerad i ett enda chip...
Och varför är kylflänsen med om du inte ska använda den? ;)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter spännande!
Eftersom jag är näst intill okunnig på förstärkare i ljudsammanhang så tänker jag ta tillfället i akt och lära mig mer!

Så lycka till soundbrigade!!

RasmusB: Det är ju en snygg kylfläns så varför inte? :mrgreen:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ville först göra en cylindrisk låda av något slag där flänsen skulle sticka ut på något sätt. Genom att lägga upp bild på kylflänsen fick jag med hela "tänket" bakom projektet.
Nu behövs det knappt någon fläns; jag skruvar väl dit en liten alu-platta på något sätt i händelse att ....
Det finns numera en rad varianter av den här AMP3: hål/ytmonterat med/utan PSU osv. Jag köpte min sats för 1½ år sedan och valde ytmonterat. Det dröjde till i somras innan jag fick ändan ur vagnen och lödde ihop allt. Det krävdes dock ett återbesök på en gammal arbetsplats där det fanns riktiga doningar att låna. Med en enkel 25W-kolv från Kjell&Co fixar man inte det här. Det behövs ett riktigt mikroskop för att inspektera lödningarna också.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

RasmusB, Klass-D görs ju med filtrerad PWM för att generera ljudet. Klass-T har visst en mer komplicerad modulationsteknik (spreadspectrum) som ska ge bättre ljud.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kort om byggsatsen:
Fick levererat mönsterkort (kretskort heter det när det är färdigmonterat) och komponenter. Allt låg i små påsar men det var lite si och så med uppmärkningen; fast det var sorterat så det gick att räkna ut utan större problem. Fyra drosslar levererades i halvfabrikat - toroider med några meter koppartråd att linda själv. Det var inga problem. Jag lackade mina spolar så det skulle vara tysta(re).

Bild
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Motsätter mig dock att ni kallar det för en 'digital'-förstärkare..
Klass-D är allt igenom en analog förstärkare, vågar mig tro att så även är fallet
med klass-T, regleringen är i varje fall analog... Man använder en klocka till någon komperator dock. man kan dock köra regleringen eller allt i en processor, det är klart då blir det digitalt.

Digitalt = 'Tids-diskret', Analogt = 'tids-kontinuerligt'

Klass-T har några finesser som förbättrar ljudet mot en tradationell klass D,
Men det är ändå samma grund-konstruktion.

edit: Ok, jag hade fel.. Tydligen kör Tripath med digital signalbehandling..

edit2: Glömde visst, Lycka till med byggandet! :D
Senast redigerad av Johan.o 22 oktober 2007, 14:59:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ville inte starta ett världskrig pga semantiska finesser. När jag skrev "digitalt" menade jag att när signalen ska ström/spänningförstärkas förekommer den bara på två nivåer - "0" och "1". Och eftersom förstärkaren inte behöver operera i annat än klass... C(??), blir förlusteffekterna små.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Klass C: När den förstärkande halvledaren leder mindre än 50% av tiden för insignalen. Rena Klass-C steg används i princip bara inom radio.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Mja, signalen är inte digital bara före att den förekommer i två amplitud-diskreta steg.
Amplituden innehåller ingen information, utan det är puls-bredden som innehåller information, och det gör det till en helt analog signal så länge man genererar pulsbredden med en analog modulator.

Jag vill inte heller starta något världskrig, men det råder så mycket missuppfattning kring
klass D, så jag vill bara försöka reda ut det lite. Eller jag kanske bara har förvirrat (?)

Transistorerna i en klass-T förstärkare arbetar precis som i en klass-D.
Aldrig i någon annan klass. Skulle båda transistorerna leda sammtidigt som i klass AB gör brinner dom upp, typ.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Firman Tripath har tagit fram ett gäng kretsar för den här förstärkartekniken.
Det diskuteras i HiFi-kretsar om de här förstärkarna är "bra", men en uppfattning är att just då de är så effektiva och kan producera höga uteffekter passar de bra till sub-förstärkare. Jag ska köra fullrange med ett par 3"-bedbands element från TangBand.

Det kommer mer bilder men jag måste ju bygga klart och presentera en sorts "lyssningstest" eller ge besked om hur det luktade när förstärkaren brann upp - vilket som nu händer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Påsarna från 41Hz:

Bild

Och där var allt ytmonterat på plats.

Bild

Icke ytmonterat är drosslarna och några elektrolyter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Allt på plats:

Bild

Så min FRÅGA.

Hur gör jag snyggast/enklast med nätaggregatet?
Jag ska i min låda ha ett AC/DC-aggregat som ger 12 ... 14V (9VAC likriktat) och ett 12V MC-batteri.
Följande funktioner ska finnas:
1. AC och DC av
2. AC på - drift via nätaggregatet och (underhålls)laddning av batteri
3. DC på - drift via batteriet
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har du nått schema på förstärkaren?
Skriv svar