Hej
Är helt ny på denna sidan men är tittat på en del projekt och är helt glad att jag hittat denna sidan.
Till saken, jag har kommit över en halv mörbultad bärbar dator som är hel i paj (alltså lådandå) dock har inga komponeter skadats så datorn i sig fungerar, hade tänkt mig att bygga om skärmen till en vanlig och undrar hur mycket jobb det kan vara, det vill säga jag är helt ny på detta så all hjälp är mycket viktig för mig.
Min andra idé är att bygga om hela datorn i något annat och undrar om någon har gjort något liknande och har tips och förslag hur det kan se ut, gärna bilder så man kan se. den ska fortfarande vara bärbar
Det jag vill åstakomma med detta är att jag ska ha en skärm till min server eller ha en dator att styra den ifrån.
Båda idéerna är användbara av mig med både nackdel och fördel.
Och om man kan på något sett bygga in så man kan ansluta den som en valig skärm.
Alla kommentarer och kritik tas emot om det handlar om detta såklart.
M.v.h
Simon Löfvall
Bygga om en bärbar datorskärm till en vanlig skärm!
Välkommet först och främst.
Därnäst: glöm det!
Anledningen är att du måste bygga ett videokort som är anpassat till just den skärm och just dennas signaler och bara att skaffa data om den är besvärligt och att bygga ett videokort blir inte lättare.
Jag hade nog byggt in alla datordelar i en ny låda med skärmen som ena sidan, alltså återställd laptop'en fast i ny låda. Självklart skulle den ha ett "löst" t-bord som passade in under locket över skärmen.
Anledningen är att du måste bygga ett videokort som är anpassat till just den skärm och just dennas signaler och bara att skaffa data om den är besvärligt och att bygga ett videokort blir inte lättare.
Jag hade nog byggt in alla datordelar i en ny låda med skärmen som ena sidan, alltså återställd laptop'en fast i ny låda. Självklart skulle den ha ett "löst" t-bord som passade in under locket över skärmen.
okej det lät som ett omöjligt projekt som ska bli billigt, men deå till att bygga ett fint bärbart chassi till datorn, några förslag, allt tas emot??Icecap skrev:Välkommet först och främst.
M.v.h
Simon Löfvall
1: börja med att läsa forumets regler, speciellt den om att citera föregående inlägg (eller rättare att INTE göra det).
2: Biltema säljer en sats "aluminiums"-väskor (20-295), de är mest av plast med lite aluminium på utsidan men lite förstärkt på insidan och du kan få en helfin dator i väskan. Du kan även ta 20-294.
Skärmen lägger du bakom en alufront som passas in så att det finns plats under locket till ett tunt och kort t-bord (finns lite varstans).
Blir lite pyssel men det kan bli skitfint.
2: Biltema säljer en sats "aluminiums"-väskor (20-295), de är mest av plast med lite aluminium på utsidan men lite förstärkt på insidan och du kan få en helfin dator i väskan. Du kan även ta 20-294.
Skärmen lägger du bakom en alufront som passas in så att det finns plats under locket till ett tunt och kort t-bord (finns lite varstans).
Blir lite pyssel men det kan bli skitfint.
Re: Bygga om en bärbar datorskärm till en vanlig skärm!
Du skulle ev kunna komma undan med att sätta dit en kristall på 25 MHz (beroende på skärm!) som matar en A/D. Den kopplas i sin tur till skärmens RGB. Kristallens out kopplas till MCLK eller vad den heter. Hsync & Vsync kopplas direkt med ev nivå konvertering om skärmen vill ha 3,3V.Zatrec skrev:Hej
Till saken, jag har kommit över en halv mörbultad bärbar dator som är hel i paj (alltså lådandå) dock har inga komponeter skadats så datorn i sig fungerar, hade tänkt mig att bygga om skärmen till en vanlig och undrar hur mycket jobb det kan vara, det vill säga jag är helt ny på detta så all hjälp är mycket viktig för mig.
Använder skärmen LVDS el liknande måste du använda FPGA (eller kontroller kort), och om du inte behärskar differentiella bussar + vhdl/verilog + ytmonterat blir det svårt i det fallet.
Begränsningen blir att du måste köra i den upplösning som skärmens matris har. Och att det inte går att byta upplösning alls.