Vad är detta för kretsar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

Vad är detta för kretsar?

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
Städade lite bland mina gammla kretsar och hittade en del grejjer som jag sparat för att jag inte riktigt vetat vad de är för några..så jag undrar om nån kanske kan hjälpa mig lite. Antingen med konkret info eller med länkar till datablad. Jag _har_ googlat som en liten blå men inte hittat nåt matnyttigt.
De kretsar jag har är alla 40 pinnars dip/dil förpcakade och är tillverkade av NEC.
De heter:

D80C35C
D8039LC
D8041C
D8055C

Skulle bli mycket tacksam om någon visste detta :)

peace
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tror att alla utom den sista är tillverkade av NEC så dom borde kunna ge dig information om kretsarna.
Den sista har jag ingen aning om.... sorry!
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

alla är tillverkade av nec. Men jag tror att jag har kommit det en del på spårn. (nec gav f.ö. ingen vidare info eftersom jag tror att kretsarna är för gammla)
8039 och 8041 verkar vara microprocessorer snarlika intels 8051 (kanske tom samma familj)
Antagligen är de andra kretsarna nån sorts periferikretsar...
Nu gäller det bara att hitta om de har nån form av minne på sig.....

peace
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

8035 och 8039 är mikrokontroller.

8035 är en "Keyboard controller" alltså den mikrokontroller som kodar av tangentbordet och skickar seriell data till PC´n

Jag tror att alla kretsar i den här familjen körs med externt eprom (UV-raderbara) möjligtvis finns det mask-programmerade varianter också (sådana kan ej omprogrammeras).

Här finns lite att läsa om 8042 mm.

Vad jag kan förstå så sitter 42:an i PC´n för att ta emot data från tangentbordet.

http://members.tripod.com/~oldboard/ass ... dware.html

Jag har instruktions-setet till 8048/8049/8748/8749/8035/8039 inklusive pin-layout, kan skanna in och lägga ut när tillfälle ges (har själv ingen scanner).

Själv ryckte jag en 8035, ett eprom och ytterligare nån krets ur 2 omoderna tangentbord 1992.
Jag är hyffsat säker på att epromet och 8035:an satt i samma tangentbord.

Sen kan man ju fråga sig om det är vettigt att basera et bygge på omoderna komponenter som existerar i enstaka exemplar ?

Fast du kanske gillar en utmaning ? :wink:

Edit:

Fairchild MBL8042H in 40 pin DIP
The 8042 is a 2K ROM, 256 byte dedicated microprocessor.
The most common use for this part is as a dedicated PC keyboard controller

Tog ovanstående härifrån:
http://www.decodesystems.com/forsale.html
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

oh...mycket mattnyttigt där :) tack tack.
Nej det är väl inte så att jag gillar att göra saker så jobbigt som möjligt. Däremot gillar jag att göra det så billigt som möjligt ;)
Och om man ändå har eprom, lite ram och en microprocessor av typen 8039/8041 så kan man juh lika gärna testa att koppla lite med dem. Man kan juh bygga nån grej som man kan slänga om den inte funkar eller så :)

peace
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jo det är ju i o för sig sant, men du får många AVR / PIC -chips för priset av en UV-raderare och en eprom-brännare.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Jo det är ju i o för sig sant, men du får många AVR / PIC -chips för priset av en UV-raderare och en eprom-brännare.
mmm...sant det med. Men jag tänkte att eftersom jag ändå ska bygga en uv box till kretskortstillverkning så kan man väl använda den (iaf i mitt naiva nuvarande tillstånd fungerar det så) och en eprom brännare ska jag försöka mig på att skapa en själv...

Dessutom har jag redan en del avr/pic kretsar så jag har liksom inget att förlora på det....

peace
MICKE
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Rymdninja:
Rör för kretskortframställning har en optimal vågländ på 365nm.
eprom raderas optimalt med 253nm.
Saknas 253nm i spektrat så kommer du få vänta länge på att det ska bli raderat..... :)
Skriv svar