[Hjälp]Värde på komponent?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Selpix

[Hjälp]Värde på komponent?

Inlägg av Selpix »

Jag skulle behöva hjälp att identifiera en trasig komponent. Letat så in i norden utan att hittat nått.

Komponenten i fråga är en drossel (Se bild). På kapseln står det AZ

Vad jag vill veta är värdet på det, vet inte om AZ kan hjälpa nånting eller om det är totalt ointressant :)

'Bild

Kortet är ett w-lan kort i en Hp-laptop.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det ser att vara en avstörningsdrossel. Troligen kan du köra med vad som hellst som passar. Ta tex 10uH.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är felet på kortet att drosseln slagits sönder mekaniskt? Då är chansen hyfsat stor att ett byte kan hjälpa. Har den destruerats elektriskt så finns det med 99.9% säkerhet en bakomliggande orsak som måste åtgärdas = kortet är i praktiken skrot.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Äsch... jag... ehm... det bränns drosslar dagligen på jobbet...

En av felsökningsmetoderna när man felsöker på strömdelen på våra produkter jue! :oops:
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Nä det har slagits sönder av mig :lol:

Kortet fungerar fortfarande fast jäkligt ostabilt. Inte alls samma räckvidd som förut, man måste typ sitta bredvid routern för att få kontakt :)

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är Du sker på att det är dennadrossel som är orsaken?

Finns där kanske en keramisk antenn och är denna i så fall hel?
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Nä har faktiskt ingen aning, märkte att det fungerade dåligt (Efter att ha tappat datorn i golvet :roll:) och skruvade ut kortet och såg den där. Kändes uppenbart men det kanske är något annat som är den verkliga boven? :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur stor inverkan den kan ha på räckviddenn är omöjligt att säga utan att veta vad den har för uppgift. Är det bara en spänningsavkoppling har den antagligen ingen större betydelse. Är det t.ex. en step-up för att driva radiomodulen och denna då inte fungerar har den stor och avgörande betydelse.

Försök att följa kopparbanorna och se vad den har för uppgift.

Går den direkt in i en IC, eventuellt även en diod följd av en kondensator, så är det troligen en step-up. Då är den en trolig felorsak. Rätt värde är då även noga.

Sitter där avkopplingar på båda sidor av den så är det troligen ett spänningsfilter och en mindre trolig felorsak. Värdet på en sådan är ganska okritiskt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Eftersom Broadcom är en firma som håller på och fjantar sig med att man ska skriva på en NDA för att få databladet är det lite jobbigt att få tag i.
Jag jämförde med Marwells liknande krets och där är spolen 330 nH
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Peter555 > OK man kanske skulle satsa på en 330 nH och testa. Kortet är ju i princip obrukbart i dagsläget så det kan ju knappast bli sämre ;)

Hittar dock ingen lämplig på elfa, finns flera stycken med rätt värde fast "fel" typ av kapsel, vet inte hur pass stor skillnad det är?

Kan man tex köra på en sån här i brist på annat?

Marta > Har inte datorn hemma över helgen men ska skruva ut kortet imorron och följa lödbanorna.
Skriv svar