Hårddiskar som högtalare.
Hårddiskar som högtalare.
Ville bara tipsa om detta: http://forum.sweclockers.com/showthread ... did=311353
Ganska cool sak och det skulle nog inte vara för svårt att få dem att snurra i takt oxå.
Ganska cool sak och det skulle nog inte vara för svårt att få dem att snurra i takt oxå.
been there, Done that.
testade det för ett antal år sedan, Det låter ungerfär som en pc-speaker.
Dock så experimenterade jag lite med mina och kom fram till att man får bäst ljud om man skruvar fast läsarmen och använder en colaburk som resonanslåda. Div man limmar fast en colaburk längst ut på läshuvudet.
Då låter det faktsikt skapligt....
testade det för ett antal år sedan, Det låter ungerfär som en pc-speaker.
Dock så experimenterade jag lite med mina och kom fram till att man får bäst ljud om man skruvar fast läsarmen och använder en colaburk som resonanslåda. Div man limmar fast en colaburk längst ut på läshuvudet.
Då låter det faktsikt skapligt....

-
- Kontakt:
När jag gick på gymnasiet (för typ länge sedan) så gjorde jag ett program till ABC80-datorerna (eller var det 802?) som spelade en låt genom att styra huvudet till floppydisk-drivarna fram och tillbaka i olika hastighet för att få olika toner i stegmotorn. Det gick tillochmed att 'stampa takten' genom att aktivera head-loaden som fällde ner läshuvudena mot diskett-ytan.
Det lät ganska illa, och jag misstänker att driverna inte mådde helt bra av det hela i långa loppet....
Det lät ganska illa, och jag misstänker att driverna inte mådde helt bra av det hela i långa loppet....