Växelmojt

Berätta om dina pågående projekt.
mullemeck
Kontakt:

Växelmojt

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Har under en längre tid inte producerat så många projekttrådar, de senaste projekten har inte varit av typen som var möjliga att lägga upp.

Men nu har jag kommit en bit på ett projekt som började redan innan sommaren men på grund av dess storlek och brist på tid har jag inte fått fram så mycket resultat förrän nu.

Som rubriken lyder så är det en Växelautomat som ska byggas, detta gör jag till E-sektionen på LTH vars gamla växelautomat hostade på sista visan.

Den gamla automaten kunde växla 20:- sedlar till 10:-, 5:- och 1:- via ett enkelt gui med ett antal knappar och några sjusegmetsdisplayer.

För att göra det hela lite mer avancerat och roligt ska nu en 15" tft visa fin grafik och med 8 touchknappar runt sig ge ett enkelt och tydligt GUI.

Av enkelhetens skull så ska där få stå en dator som övergripande styrenhet, denna visar menyerna på skärmen och läser av inmatning av sedlar, samt sköter utmatning av mynt.

För att ta hand om de externa enheterna håller jag på och utvecklar 4 individuella kort, dessa tar hand om Touchknappar, sedel och mynt acceptor, myntutmatarna och en RFID-läsare. Dessa pratar sedan med programmet i datorn via usb.

Lite bilder. tyvärr lite dålig kvalite då jag endast har en mobilkamera att tillgå.
Klicka för större.

Här är version 0.1 av den nya växelmojten, i detta skedet fanns det inte tid till nått gui då jag var tvungen att få färdigt något som kunde ersätta den gamla innan terminen startade igen efter sommaren. Denna spottar ut 5st 1:-, 1st 5:- och 1st 10:-
Bild
Myntbehållarna och styrkortet.
Bild
En titt ner i en behållare
Bild

Dagens framsteg, har utvecklat två prototypkort till knapparna
Bild
Baksidor
Bild
Närbild på styrchippet B6TS04LT, inte snyggaste lödningarna men funkar.
Bild
Interfacekortet som emulerar ett usb-tangentbort och skickar F1-F8 till datorn
från knapparna.
Bild

Det var allt från ikväll, mer kommer nästa vecka när tentorna är avklarade.

/mullemeck
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kan väl säga att ScanCoin sponsrat sektionen med myntutmatarna.
Hastigheten på dem gör växling till ett sant nöje :D

Och förresten, tentor? Ska man ta såna?
mullemeck
Kontakt:

Re: Växelmojt

Inlägg av mullemeck »

Ja då var det dags för lite uppdateringar med vad jag har pysslat med den senaste tiden

Förra versionen av växelmojt som jag började skriva om har under de senaste åren uppdaterts, fått massa kort utbytta och funkat allmänt bra.
Dock var den gamla sedelacceptorn på bristningsgränsen och slukade en och annan sedel som ibland aldrig återfanns =).

Så nu är det dags att implementera en sprillans ny hyperavancerad sedelacceptor, även denna är sponsrad av ScanCoin .Vill inte veta vad den skulle kosta att köpa =).

Översiktsbild på bjässen
Bild

Med myntacceptor lite snabbt monterad på sidan för att enkelt kunna testa båda två
Bild

Det nya kretskortet med debuggkabel inkopplad
Bild

Blick in i bjässens mage, det är här sedlarna hamnar och enligt specarna ska den kunna sluka 2000st innan den blir mätt
Bild

Ett par dagars arbete och drygt 800rader kod senare så beter sig acceptorn nästan som den ska, nu ska den bara monteras i sitt krypin i väggen, mer om det kommer senare i veckan.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja nu sitter den ny acceptorn i sitt hem i väggen och det funkar nästan.

Växelmojten kör 3 custom-usb moduler baserade på en atmega88 och usb-firmware från obdev. Knapparna kör som en hid-device

När man startar mojten nu så funkar den bra i ca 5h sen verkar det som att usb-modulen i linux hänger sig.

Jag hade liknande problem under utvecklingen då jag hade gett lite för mycket funktioner till en stackars processor som inte han med att
köra usb hela tiden och då stod och återanslöt ganska frekvent.

Nu har jag dock fixat det och under senaste testkörningen tittade jag i dmesg nån gång i timmen och där ser allting bra ut till det går åt skogen.
Då får man en ordentlig drös med kryptiska felmeddelande om usbdevicerna och då där är så många har jag inte lyckats luska ut exakt vilken device det skulle kunna vara som orsakar problemet.

Finns det någon annan logg-fil man kan titta i för att se vad ens usb-moduler gör? Om man kör en lsusb efter det har slutat funka så hänger sig terminalen man använt och hela datorn måste startas om för att det ska funka igen.

Någon som har nått tips på hur man felsöker usb? har funderat på att köra med bara en modul ikopplad åt gången men det kräver lite omskrivning av min kod och då kommer inte systemet kunna köras i "live" mode.

/Joakim
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har också försökt få igång obdevs mjukvara på en atmega88. Jag försökte bygga en sån här: http://www.headfuzz.co.uk/?q=USBtoI2C med en 88 istället för atmega8. Efter att ett par kretsar verkar ha pajjat och den bara kopplar upp ibland så har jag gett upp. Nästa steg är väl att testa med en Atmega8 och se om det funkar bättre. Kan inte förstå vad det skulle göra för skillnad. Hade du några problem i början förutom det med för många funktioner?

Har du testat med bara obdevs mjukvara i en modul och kört "långtidstest"? Bara för att se om det är den biten eller din kod som strular.

Skulle man kunna få se schema och layout för den USB-biten som du använt? Skulle vilja se om det är några ändringar jämfört med mitt kort.

Skoj projekt annars och hoppas det går att lösa problemet.

//Simon
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

mullemeck: Jag vill minnas att det var rätt hårda krav på hur ens AVR-program skulle se ut för att USB-kommunikationen inte skulle störas. T ex fick inte interrupts vara inaktiverade mer än någon enstaka klockcykel. Dessutom var usbPoll() tvungen att anropas minst var ?? ms. Jag fick veta det när jag hade mailkontakt med Obdev för något år sedan, när jag ville ha USB-stöd för Mega88. Det var lite lurigt eftersom jag inte hittade något om det i den lilla dokumentation som fanns. Kan det vara något sånt som ställer till det?

När "vi" debuggade Mega88:an så aktiverade jag UART-debug-utskrift i Obdev-firmwaren. Utskriften skickade jag sen till Obdev (Starkjohann?) för undersökning. :)

Så UART-debuggning kanske kan vara något?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Verkar som jag hittat ett problem nu, efter en dags körning så crashade det igen, dock inget i mina felloggar som jag trodde skulle förklara felet.
Men märkte att när jag nu försökte köra mitt program med ett ps/2 keyboard istället så funkar fortfarande alla enheter, trots att en lsusb får terminalen att hänga sig.

Så nu lutar det åt att det är min Hid-enhet som ställer till kruxet då det endast är den som inte funkar nu. Lite lurigt då den har funkat under nästan ett halvår felfritt. Dock har jag bytt dator så det kanske är nått lurigt med usbmodulen i den.

EagleSpirit: Kan lägga upp lite schema senare, hinner inte just nu men borde komma under kvällen.
Skriv svar