Har under en längre tid inte producerat så många projekttrådar, de senaste projekten har inte varit av typen som var möjliga att lägga upp.
Men nu har jag kommit en bit på ett projekt som började redan innan sommaren men på grund av dess storlek och brist på tid har jag inte fått fram så mycket resultat förrän nu.
Som rubriken lyder så är det en Växelautomat som ska byggas, detta gör jag till E-sektionen på LTH vars gamla växelautomat hostade på sista visan.
Den gamla automaten kunde växla 20:- sedlar till 10:-, 5:- och 1:- via ett enkelt gui med ett antal knappar och några sjusegmetsdisplayer.
För att göra det hela lite mer avancerat och roligt ska nu en 15" tft visa fin grafik och med 8 touchknappar runt sig ge ett enkelt och tydligt GUI.
Av enkelhetens skull så ska där få stå en dator som övergripande styrenhet, denna visar menyerna på skärmen och läser av inmatning av sedlar, samt sköter utmatning av mynt.
För att ta hand om de externa enheterna håller jag på och utvecklar 4 individuella kort, dessa tar hand om Touchknappar, sedel och mynt acceptor, myntutmatarna och en RFID-läsare. Dessa pratar sedan med programmet i datorn via usb.
Lite bilder. tyvärr lite dålig kvalite då jag endast har en mobilkamera att tillgå.
Klicka för större.
Här är version 0.1 av den nya växelmojten, i detta skedet fanns det inte tid till nått gui då jag var tvungen att få färdigt något som kunde ersätta den gamla innan terminen startade igen efter sommaren. Denna spottar ut 5st 1:-, 1st 5:- och 1st 10:-
Myntbehållarna och styrkortet.
En titt ner i en behållare
Dagens framsteg, har utvecklat två prototypkort till knapparna
Baksidor
Närbild på styrchippet B6TS04LT, inte snyggaste lödningarna men funkar.
Interfacekortet som emulerar ett usb-tangentbort och skickar F1-F8 till datorn
från knapparna.
Det var allt från ikväll, mer kommer nästa vecka när tentorna är avklarade.
/mullemeck