Förslag på broms?
Förslag på broms?
Har byggt en slags delningsapparat på jobbet där en stegmotor vrider en spindel via två kugghjul. Funkar väldigt bra, och verkar ge tillfredsställande noggrannhet. Kugghjulen trycks samman med hjälp av en luftcylinder med ganska lågt lufttryck, vilket eliminerar i princip allt glapp i dessa.
Dock har jag lite problem med att få spindeln stabil nog när motorn står still. Om man vrider lite på spindeln ser man att motorn "fjädrar" lite runt läget. Verkar inte vara någon risk alls för att den vrids långt, men jag kan inte tillåta att den rör sig runt det tänkta läget heller.
Påverkar valet av antal mikrosteg hållmomentet?
Hade tänkt mig någon form av broms. Det stora kugghjulet som sitter på spindeln vore lämpligt att klämma åt lite med hjälp av något slags bromsbelägg. Vore väl hyffsat enkelt att bygga något själv med pneumatik, men ibland önskar man bara att det fanns något färdigt att köpa så man slipper göra allt själv.
Kugghjulet har diametern 122mm, och tjockleken 10mm. Är det någon som har nått förslag? Lösningen skulle kunna vara pneumatisk eller med elektromagnet t.ex.
Bromsen behöver inte vara speciellt kraftig alls då det ligger mycket små krafter på spindeln. Det är bara eventuella svängningar jag är ute efter att få bort.
Dock har jag lite problem med att få spindeln stabil nog när motorn står still. Om man vrider lite på spindeln ser man att motorn "fjädrar" lite runt läget. Verkar inte vara någon risk alls för att den vrids långt, men jag kan inte tillåta att den rör sig runt det tänkta läget heller.
Påverkar valet av antal mikrosteg hållmomentet?
Hade tänkt mig någon form av broms. Det stora kugghjulet som sitter på spindeln vore lämpligt att klämma åt lite med hjälp av något slags bromsbelägg. Vore väl hyffsat enkelt att bygga något själv med pneumatik, men ibland önskar man bara att det fanns något färdigt att köpa så man slipper göra allt själv.
Kugghjulet har diametern 122mm, och tjockleken 10mm. Är det någon som har nått förslag? Lösningen skulle kunna vara pneumatisk eller med elektromagnet t.ex.
Bromsen behöver inte vara speciellt kraftig alls då det ligger mycket små krafter på spindeln. Det är bara eventuella svängningar jag är ute efter att få bort.
- Mizzarrogh
Vet inte om detta koncept är särskillt användbart i sammanhanget, men intressant konstruktion, så postar en länk i allafall för den intresserade:
(Warning! PDF )
Bromsmotorer
(infoblad från bevi, men man ser konstruktionsprincipen)
Edit: Korrigerat länk
(Warning! PDF )
Bromsmotorer
(infoblad från bevi, men man ser konstruktionsprincipen)
Edit: Korrigerat länk
Senast redigerad av Mizzarrogh 11 oktober 2007, 11:41:16, redigerad totalt 5 gånger.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kul att se hur en bromsmotor är konstruerad. Jag har några sådana som kommer från en laserskrivare.
En gammal beprövad broms som är lätt att göra själv:
Den "runda" grejjen högst upp är axeln.
När elektromagneten drar så spänns läderbandet åt runt axeln.
En gammal beprövad broms som är lätt att göra själv:
Kod: Markera allt
#####
#/ \#
#| O |#
#\___/#
# # Läderband
# #
""" _#_
_|_|_
| |
| | Solenoid
| |
|_____|
När elektromagneten drar så spänns läderbandet åt runt axeln.
det finns en lite småkul lösning, det finns elektromagnetiska kopplingar, ser ut som en elmotor med två axlar, och om man sätter ström på spolen så låser man axlarna mot varandra, om man gör så och helt enkelt låser en axel och har den andra mot motoraxlen så får man en vettig broms
kommmer inte ihåg men någon surplusfirma, bihab?, hadde sådanna sist jag kollade
kommmer inte ihåg men någon surplusfirma, bihab?, hadde sådanna sist jag kollade
- Mizzarrogh
Verkar som du redan har utväxling eftersom du har två kugghjul. Kan du inte byta ut mot en snäckväxel? Där ligger det ena kugghjulet 90° vridet, så då blir det broms automatiskt.
Jojje:
Helst inte. Skulle bli ett himla jobb då jag redan har en fungerande lösning nu. Förutom bromsen då...
Fördelen med två rakskurna kugghjul är att man enkelt kan frikoppla dem. Har monterat motorn med det lilla kugghulet på en hållare som glider på två linjärgejdrar. En luftcylinder kan då flytta motorn framåt och bakåt. Detta funkar både som frikoppling och automatisk justering av kugghjulen så de inte glappar mot varandra.
Blir nog att jag bygger en egen broms. Hittade en liten linjärgejder till. Har ett slag på 20mm kanske. Monterar en cylinder på den och gör ett ok med ett mothåll. Då blir den självjusterande, och borde bli rätt stabil. Använder Adipren-plast som belägg.
Helst inte. Skulle bli ett himla jobb då jag redan har en fungerande lösning nu. Förutom bromsen då...
Fördelen med två rakskurna kugghjul är att man enkelt kan frikoppla dem. Har monterat motorn med det lilla kugghulet på en hållare som glider på två linjärgejdrar. En luftcylinder kan då flytta motorn framåt och bakåt. Detta funkar både som frikoppling och automatisk justering av kugghjulen så de inte glappar mot varandra.
Blir nog att jag bygger en egen broms. Hittade en liten linjärgejder till. Har ett slag på 20mm kanske. Monterar en cylinder på den och gör ett ok med ett mothåll. Då blir den självjusterande, och borde bli rätt stabil. Använder Adipren-plast som belägg.