Hur mäter jag A från ett labb agg?
Hur mäter jag A från ett labb agg?
Som topic.
Det slår gnister när jag sätter kablarna direkt på.
Det slår gnister när jag sätter kablarna direkt på.
-
Det borde ju stå någonstans på lab-agget hur många A det kan leverera för en viss spänning eller någonting liknande. Annars för att få reda på max så skulle du nästan behöva koppla på en last som drar mer maxström en agget kan klara av, annars kommer det vara lasten som bestämmer hur mycket ström som agget kommer lämna.
Vet dock inte hur bra agget kan må av att bli maxbelastat. Kanske någon säkring eller liknande som går då.
Vet dock inte hur bra agget kan må av att bli maxbelastat. Kanske någon säkring eller liknande som går då.
Du kan inte mäta maxström på det sättet (jag fattar att du brände ditt förra aggregat
)!
Det blir till att försöka läsa sig till, antingen genom att kolla på säkringar eller hitta någon liten lapp någonstans där det står.
Annars så märker du om du överbelastar det genom att det brinner upp eller en säkring går.
edit: om det står någonstans hur många watt det kan lämna så får du maxströmmen genom att dela med spänningen (I = P/U).
Arvid

Det blir till att försöka läsa sig till, antingen genom att kolla på säkringar eller hitta någon liten lapp någonstans där det står.
Annars så märker du om du överbelastar det genom att det brinner upp eller en säkring går.
edit: om det står någonstans hur många watt det kan lämna så får du maxströmmen genom att dela med spänningen (I = P/U).
Arvid