Ubuntu Linux och initramfs

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Ubuntu Linux och initramfs

Inlägg av psynoise »

Hur lägger man till moduler för initramfs i Ubuntu? Modulen som jag vill ha med heter hpt374.ko och är för ett Hightech Point 1640 raid-kort.

Jag har provat att lägga till modulnamnet i /etc/initramfs-tools/modules, men ingen hpt374 utskrift från "update-initramfs -k 2.6.20-15-386 -u -v".

Har även kopirerat modulen till /lib/modules/2.6.20-15-386/initrd. Ingen skillnad där också.

Det jag håller på med är att installera Ubuntu Feisty genom chroot. Eftersom jag aldrig lyckas starta upp nyinstallationen har jag inte kört depmod -a. Men jag har lagt till /lib/modules/2.6.20-15-386/hpt374.ko i /lib/modules/2.6.20-15-386/modules.dep.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Nu har jag (som tur är?) inte råkat ut för detta behov, men jag skulle gissa att du inte bara behöver skicka med modulen, utan även tala om att den ska laddas på något vis.
Är osäker på hur det går till i initrd, men prova lägg in modulen i /etc/modules innan du kör en update-initramfs.
En liten gissning...

Men en "man initramfs-tools" ger bra med information.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

1 minut på Google gav:
You must edit the /etc/initramfs-tools/modules file; adding a line with the word: piix
-- you should do this with your favorite unix editor; or simply type the command:
echo piix >> /etc/initramfs-tools/modules
o After modifying the file you must update the system with the command
update-initramfs -u
o When complete, type 'exit' to exit the chroot env; you can now close the Terminal and reset your system.
Detta gällde iofs piix, men principen blir densamma.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Se där, gav också Google en chans men lyckades uppenbart inte lika bra som dig. :)
Så fick man lära sig något nytt igen. :D Tack!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Vassego!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

PHermansson: Det hade jag inte missat. Dock verkar det som att modules filen måste ligga i /etc/initramfs-tools/conf.d/ i ubuntu.

Det ända felsvaret jag får från update-initramfs är:
/etc/initramfs-tools/conf.d/modules: hpt374 not found...
Samt från övriga moduler tilllagda i modules, även de som update-initramfs tar med från annat håll.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

I Ubuntu 7.04 Server heter filen '/etc/initramfs-tools/modules', samma i Ubuntubaserade Mint. Hur vet du att den måste ligga i conf.d? Tänker att om filen ligger på fel plats kan det bli krångel med sökvägar...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

I 7.10 är det /etc/initramfs-tools/modules så vitt jag kan se. Skulle nog inte våga flytta på den.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Sitter på ubuntu edgy 6.10. Det fula är att update-initramfs även läser katalogen /usr/share/initramfs-tools. Enligt hook-functions:

force_load()
{
manual_add_modules ${@}
echo "${@}" >>"${DESTDIR}/conf/modules"
}

Inte för jag kan shell-script men nog kollar den i conf.d. Får iaf fel meddelande "not fount" när modules liggar där. Ligger den direkt i /usr/share/initramfs-tools eller /etc/initramfs-tools kommer inget felmeddelande.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Vad jag förstår är det /etc/initramfs-tools/modules som gäller även i 6.10. Och om du inte får något felmeddelande när den ligger där, varför flytta på den???
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Har du provat med "echo hpt374 >> /etc/initramfs-tools/modules" och reboot?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Japp, det första som jag gjorde typ. Iaf la modules igen i /usr/share/initramfs-tools samma som /etc/initramfs-tools/modules som ni sa.

Nu fick jag köra den fula vägen. Allt som behövdes var depmod -a, som inte funkade innan. Dock hade jag olika kernels på installationerna. Installerade samma kernel-version och depmod -a funkade. Nu ska jag starta om bara, så får vi se.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

update-initramfs verkar strunta i /etc/initramfs-tools/modules och /usr/share/initramfs-tools/modules. Men tar med modulerna som är kopierade till /lib/modules/2.6.20-15-386/initrd iaf, så det problemet är löst nu iaf.

Tyvärr får jag kernel panic:
init: Error parsing configuration: No such file or directory.
atkbd.c Spurious ACK on isa0060/serio0. Some program might be trying access hardware directly.

Modulen hpt374 verkar laddas iaf, då man ser /dev/sda... kommer upp. Men jag tror aldrig att root-partitionen lyckas mounteras.

För övrigt kör jag linux-image-2.6.20-15-386. Det dumma är att jag har haft detta raid-kort fungerande innan med ubuntu-generic kärna, dock funkar ej mitt usb-trådlösa-nätverkslort på generic-kärnorna.

Här näst blir att prova linux-image-2.6.20-15-generic, och låta nätverket bli ett senare problem.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Varför inte byta upp dig till 7.04, eller kanske t.o.m. 7.10?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Håller på att byta hårddiskar. Den nya installationen blir med 7.04. När kommer 7.10?

Brukar går bra att uppdatera genom att ändra i /etc/apt/sources.list , så uppdateringen till 7.10 ska förhoppningsvis vara smärt fri.
Skriv svar