timer mintid 10sek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ulban

timer mintid 10sek

Inlägg av ulban »

Hej på er alla !

Jag skulle vilja bygga en dygnstimer med mintid ca 10sek.
Timern skall starta en foderautomat och allt skall drivas med ett bilbatteri.
Det mekaniska med motor,spridare och behållare är inget problem men timern vet jag inte hur jag skall lösa alla timers man köper på jula är mintid 1 minut.
Är det någon som vet hur jag skall lösa det på ett enkelt och billigt sätt.
Jag skall även nämna att jag är ganska okunnig när det gäller elektronik
jag är mekaniker därför så enkelt som möjligt.

MVH
Ulban
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vill du göra det enkelt för dig tar den en såndär minuttimer från Jula och sätter en sånhär http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 129707.htm timer efter den. Timern från Elfa ställer du in på 50 sekunders fördröjning vilket ger 10 sekunder kvar av den minut som Jula-timern är aktiverad.

Annars så kan man ju slå på stort och bygga en komplett timer med en mikrokontroller. Eller så gör man en kopia av elfas timer själv ganska enkelt med en 555-krets, en trafo och ett relä plus lite annat skrot, det blir förmodligen en del billigare än som 526 kr som Elfa tar.

Edit: Såg nu att du ville driva det med bilbatteri. Då slipper man tradon i det egna bygget, men har Jula verkligen nån timer som fungerar på 12 volt?
ulban

Inlägg av ulban »

Hej Matseng !

Jag är som sagt novis när det gäller elektronik och ganska fattig så Elfa timern är lite för dyr.
Så vad är en 555-krets och en mikrokontroller.

MVH
Ulban
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

En 555:a är en Timer-krets.
Ta en titt här om du behärskar det engelska språket:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html

Annars är det bara att söka på google på "555", "timer", typ så kommer du hitta massvis med information om denna klassiska timerkrets.
Skriv svar