Ljudvolym med potentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sebastian
Kontakt:

Ljudvolym med potentiometer

Inlägg av Sebastian »

Jag tänkte göra en volymkontroll till mina hörlurar, så jag tänkte att eftersom båda kanalerna har samma jord/nolla(i alla fall in till datorn) så borde det gå att montera en potentiometer på jorden och få en jämn fördelning på ledarna.
Det var inte resultatet, det blev olika fördelning mellan lurarna beroende på i vilket läge potentiometern var!

Är det någon som har en ide varför?

.seb
hebbe

Inlägg av hebbe »

Kopplade du pot'en in genom att bryta jordledaren? Lägsta nivå blir i så fall inte tystnad utan en mix mellan höger och vänster stereokanal. Det är den goda gamla 'pseudo-sorround' effekten som fanns på vissa förstärkare tidigare.

Annars är det viktigt med impendans-anpassning, pot'en borde ha liknande motstånd som lurarna, t.ex 50ohm. Det finns trådlindade potar som har lägre motstånd och högre effekt.Hörlurar har mer effekt än vanliga elektronik-kretsar, så vanliga potar kanske brister i funktionen.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

En tvåkanalig pot brukar fungera fint, eller en enkanalig för varje kanal.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

skruvade en gång upp volymkontrollen till mitt sourround system, mest för att se hur den fungerade, där hade de 4st pottar som var sammankopplade. en för varje kanal.
hebbe

Inlägg av hebbe »

Det var mest på sjuttiotalet dom fuskade med den kopplingen i förstärkare, fast vissa nyare surround förstärkare har fortfarande en liknande funktion som program bland 'knapparna'.
Sebastian
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Så man måste koppla en stereopotentiometer på huvudledarna(inte jord)?
Finns det någon skillnad på effekt på potentiometrar, jag trodde att man bara behövde ta hänsyn till min-max motstånd, hade jag fel?
hebbe

Inlägg av hebbe »

Ja, koppla in potten på signal-ledarna. Varje pot har 3 anslutningar. Man brukar göra så här: Jord på ena sidan, utgång i mitten och inngång på andra sidan. Jord bryts inte, utan är där för att dela ned signalen.

Man brukar inte prata om effekter i potar, fast lurar drar ju lite ström... Om du spelar 'lågt' på dom skulle det kanske funka med en vanlig pot på 50ohm nånting.
VikHe

Inlägg av VikHe »

hebbe skrev: Man brukar inte prata om effekter i potar, fast lurar drar ju lite ström... Om du spelar 'lågt' på dom skulle det kanske funka med en vanlig pot på 50ohm nånting.
brukar man inte?
jag vill se dej styra en motor på 25W utan något annat än en 1/4w pot...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kanska ska man påpeka att potentiometern (-na) ska vara av logaritmisk skala för att ge ett tillfredsställande resultat. Kankse är det någon som missat det?
GLT_Kent
Kontakt:

Inlägg av GLT_Kent »

När vi endå är inne på potar, effekten specificeras den för hela potten, över hela resistansbanan så att säga, effekten den kan ta mellan ytteranslutningerna? Vrider man ner potten så löparen står nästan nere i ena ytterläget så blir det ju förbannat mycket effekt på bara en pytteliten bit resistansbana så att säga...
Sebastian
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Tack för alla bra svar, nu vet jag lite mer! :)

Jag hade en potentiometer från en gammal radio så den borde haft en logritmisk skala.

Jag kollade på elfa vad en stereopotentiometer kostar, det var lite väl mycket(80kr) för mitt andvändningsområde, jag får nog fortsätta med mina två 32ohms motstånd..
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Trimlog har billiga potentiometrar. Tror en stereo kostar ca 16kr
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Har man inga större krav så funkar det bra med en logaritmisk potentiometer, kopplad så att mittledaren varieras mellan jord och max.
(Om nu utgången tål att vara kortsluten).

Gäller det däemor HiFi kvalitet, så blir det mer invecklat.
Då kan det bli fel frekvensåtergivning om kretsarna inte gillar impedansen.

Därför har man speciella förförstärkare för hörlurar när man t.ex vill ta ut signalen från en linjeutgång på sin stereo.

En mixer t.ex innehåller ju inte bara potentiometrar, utan aktiva kretsar
för att få rätt impendanser och frekvensgång.

(De flesta ämnen är rätt invecklade om man börjar gräva djupare i dem...)
Användarvisningsbild
Dix

Inlägg av Dix »

Skumläste bland alla svar men ingen skrev om en dubbelpot som naturligtvis ska has. En logaritmisk på ca 100Ohm.
Gemensam jord, separat in på varsin andra ände och de två ut på mittstiften.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Stereo-pot = dubbelkanalig-pot
Skriv svar