Tips på någon typ av CAD program eller dylikt?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henry

Tips på någon typ av CAD program eller dylikt?

Inlägg av Henry »

Behöver rita upp en skiss på två större plattor till PVDn jag bygger på där det skall vara hål på både det ena och det andra sättet. Har visserligen redan gjort skisser på dessa under någon månad i Paint Shop Pro och det blev helt ok. Problemet är dock att jag inte gjorde det helt i skala och detta program har inte heller stöd för det då det egentligen inte är till för detta. Det är på ett sätt inte hela världen att det inte är i skala då det är mått på allt men det kan ev bli tillfällen då det kanske inte är helt uppenbart hur vissa grejer skall vara vid tillverkningen sedan och det är väldigt onödigt om det tillverkas fel på något sätt för då måste allt göras om vilket är väldigt onödigt. Jag har uppmärksammat detta nu och ser också att vissa placeringar ev kanske inte är ok pga att det inte är i skala så att tex några hål kanske måste flyttas och dylikt men jag kan inte helt se det på dessa ritningar jag gjort uatn isåfall mestadels bara gissa mig fram till det vilket inte är exakt nog för mig.

Jag har inte arbetat med något sådant här program men jag har för mig att sådana där CAD program är uppbyggda och direkt gjorda för detta så att om man ritar tex en cirkel så kan man direkt i realtid se dess mått tex eller be programmet att rita en cirkel som är si och så i bredd. På så vis kan jag direkt se om det blir ok eller om något måste ändras i designen för att få plats tex med ett hål eller så vilket sparar en väldigt massa tid då jag inte behöver gå fram och tillbaka för att mäta hela tiden.

Någon som möjligen har koll på vad som finns och kanske kan rek något sådant program som klarar sådana grejer? Har ingen aning om vad som finns eller vad sådan program heter men det skall helst vara ett program som är designat för att tillverka ritningar i 2D och ev 3D men det är inte helt nödvändigt med 3D. Alla mått och så hade tex gärna kunnat ritats ut direkt medan man arbetar med det om det hade varit möjligt och att tex ett dolt hål på undersidan av en platta automatiskt hade ritas ut på den andra sidan så man sett var det var.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

QCad ..? (Enklare Autocad clon)
Autocad ..?
XFig ..? (2D Vektor grafik)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Autocad har jag hört om förr men glömt bort så det skall jag nog testa och se, XFig har jag inte hört talas om men skall titta på det med. Tackar för tipsen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Här är några gratis CAD-program:

http://www.askoh.com/
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om det går bra med ett 2d ritprogram som Xfig, så kolla också tgif.
http://bourbon.usc.edu/tgif/
Tgif fungerar nog bara med unix/linux och det skall konfigureras med en resurfil (.xdefaults).
Men det har många finesser som hierarki, dvs man bygger delfigurer och gör dem till symboler som sedan kan bygga upp större figurer, och ett inbyggt språk så att man kan köra program genom att klicka på (egna) figurer.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

SvenW: använder inte Linux så det går nog bort, men tack ändå. :)

jojje: intressant sida skall ta och testa lite där, tackar. :)
Skriv svar