IR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

IR

Inlägg av anton »

Jag fick en video av min mor och far.. Plockade ut allt ur plast skalet..hittade IR mottagaren..plockade lös den.. de va som en kromad liten box där de stack upp en ir led mottagare..Och om man tog bort den kromade boxen så fick man se ett kretskort..med en IR diod(mottagare) och 3st kondensatorer..och på undersidag var det några ytmonterade små saker..motstånd säker..vet inte..sen så sticker de ner 3st ben som man ska ansluta nått till.. och här kommer frågan..Hur ska jag koppla för att kunna använda denna mottagare till att tex när jag klickar på en knapp på dosan som jag har (den som hör till videon org) så ska den skicka ut ström för att tex kunna ansluta en LED lr en motor.. vill kunna skicka ut runt 5v..för att kunna ansluta ett servo tex..(kontinuerlig drift)..? Går detta att lösa utan att programmera?.. om det inte gör det!..går det att använda mina PIC16f84a som jag ska lära mej programmera (pic basic -pro-)..?? Jag vill kunna ha 26st 'utgångar' för att kunna ansluta något.(LED lr servo). Det måste inte behöva vara 26st..men helst...så många som möjligt om man säger så.... Jätte tacksam för svar!
anton

Inlägg av anton »

Vill tillägga att jag har googlat och sökt men hittar inget..innan nån börjar gapa om de!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Var det någon av dessa du plockade sönder?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021467.htm
anton

Inlägg av anton »

Nej men den såg ut exakt så nästan..förutom att min vare inget "nät" över dioden..och dioden va rakt upp..kan kolla om jag hittar nån text!..

EDIT: De stog såhär på den kromade boxen:

SHARP
GP 1U5
och sen typ påstämplat:

03
722
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

du nämde något om google... säker?

http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UT ... u5&spell=1

exempelvis:
http://www.seattlerobotics.org/guide/infrared.html

finns ju massa projekt som använt den. det verkar vara en helt vanlig avstämd IR-mottagare på 40kHz.
anton

Inlägg av anton »

Jo..Googlat har jag..men typ allmänt om IR styrningar osv..men glömde att söka på betäckningen..sry!=\.. Tack tack:).. Fanns ju rätt mkt om den mottagarmodulen..Men jag letar fortfarande efter ett schema lr fakta om hur jag kopplar för att kunna styra några LED's lr liknande.. Men tack Stiff!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En LED kan du få att flimra lite om du kopplar den till utgången på mottagaren, helst via en transistor för att avlasta.

Om du vill ha flera saker att hända behöver du en mikrkontroller som kan ta emot datan som skickar via IR-länken och låta den utföra det som önskas vid de olika tillfällena
anton

Inlägg av anton »

Har kopplat enligt detta schema
Bild
Men lysdioden bara lyser..även om jag inte trycker på dosan..och när jag trycker så händer inget..den flimrar inte lr nått!=\
anton

Inlägg av anton »

Det var nog frekvensen som spökade.. Kopplade in en pot på runt 100Ohm tror jag. Och vred tills lysdioden lyste..sen när jag tryckte på en knapp så "flimrade/lyste" lysdioden Mer :). så de verkar som om man får ha en Potentiometer att trimma in den exakta frekvensen med!!.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Frekvensen? Ska inte dioden sitta åt andra hållet?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Nja, dioden är inte felvänd. Men den fungerar åt andra håller också. (kanske bättre tom.)
IR-mottagaren lämnar låg signal när den tar emot data, (blir belyst med "40khz data")
SÅ enligt denna koppling så sänker mottagaren katod-sidan på dioden och då skall den lysa.
Frekvensen kan du inte ändra. Det är den frekvens som används som bärvåg som är 40khz.
Skriv svar