Bygga tangentbord för PS/2? (Ändrad rubrik)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
miklon

Bygga tangentbord för PS/2? (Ändrad rubrik)

Inlägg av miklon »

Edit: Jag ändrade rubriken eftersom frågan nog snarast gäller att bygga ett tangentbord. Finns det någon som har gjort det och/eller som har bra tips på ställen att börja leta information?

Jag har en utrustning som jag styr med en joystick, men vissa funktionaliter ligger på tangentbordet. För att slippa flytta mig mellan joystick och tangentbord så tänkte jag mig att man kunde bygga en liten tangentpanel som tar hand om de aktuella tangenterna/tangentkombinationerna (det handlar i första hand om End och Alt+minus) och plugga in på lämpligt vis (serieporten är väl enklast)?

Frågan är bara hur svårt det är att fixa till en sån lösning? Finns det någon lämplig programvara som jag kan använda, som alltså plockar in en signal via serieporten och sedan får Windows att "tro" att någon har tryckt på t.ex. End eller Alt+minus?

Eller kan man kanske köra med något slags tangentbordssplitter, som kan ta in signal från två tangentbord/enheter och skicka in i datorns tangentbordsingång?

Edit: Jag googlade lite och hittade rätt snabbt en splitter för att använda två tangentbord simultant. Det verkar ju som en smidig lösning, för då behöver jag ju "bara" konstruera själva tangentbordet. Någon som har några pointers till ställen där jag kan börja leta information om det?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

http://www.obdev.at/products/avrusb/hidkeys.html
Är också en lösning om du har usb portar.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Tack för tipset, det där såg väldigt intressant ut.

Frågan är dock, tillåter Windows att man kör flera USB-tangentbord samtidigt? Eller finns det någon splitter som man kan använda?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är inga problem att använda flera USB-tangentbord samtidigt.
Eller ett PS2 och ett USB, eller andra kombinationer.

Jag har två tangentbord (det ena är PS2), tre möss (en använder PS2), en trackball och en muspenna inkopplade samtidigt. :D

Den som är först vinner kontrollen av bokstäverna eller muspilen. :)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Vissa numeriska tangentbord går att programmera om så knapparna får den funktion du önskar.

Billigast är ju att slakta ett normalt tangentbord, PS2 tangentbord finns ju i drivor på tippen eller för en hundring på t.ex. Biltema.
BJ

Inlägg av BJ »

Jimmy:
Det där låter väldigt intressant. Det måste jag prova. :)
Om det fungerar så skulle man kunna ta ett billigt tangentbord och koppla några knappar till en egen liten panel för att gå framåt och bakåt i
Pinnacle studios film-remsa. Det är lite tråkigt att det programmet reagerar så långsamt, bara, så det skulle inte gå att göra en riktig sån där
liten ratt som man snurrar på med fingret. Men nästan. En som man får vrida sakta på.
Jag har allt provat med en sån där svart lös grej, men det var så konstiga inställningar till den. Lite väl plastigt också...
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Tony skrev:Vissa numeriska tangentbord går att programmera om så knapparna får den funktion du önskar.

Billigast är ju att slakta ett normalt tangentbord, PS2 tangentbord finns ju i drivor på tippen eller för en hundring på t.ex. Biltema.
Jag har tänkt tanken att slakta ett tangentbord, men jag vill ju ha ned formatet och det känns som att elektroniken i ett vanligt tangentbord är onödigt bulkig.

Men jag får väl gå ned till IT-avdelningen och hämta ett tangentbord och öppna så får vi se.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kretskortet i lite nyare tangentbord brukar bara ligga i en kant, ca 10cmx4cm stort, resten består av plastfilm. För få det litet så rekomenderar jag en ytmonterad attiny2313 och lite kod.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jag har läst på lite om hur tangentbord fungerar nu och det verkar onekligen lite bökigt att modifiera ett befintligt tangentbord. Varje tangent har ju inte en egen lina in i controllern, utan det bygger ju på att kontakterna ligger i en matris, så det går ju inte att bara plocka ut enstaka tangenter.

Eller är jag fel ute på något vis?

Just nu funderar jag på att antingen försöka implementera USB-lösningen som länkades till tidigare i tråden, eller att satsa på en egen lösning med seriell kommunikation (PS/2).

I bägge fallen känns det som att jag har en hel del att lära, men frågan är var tröskeln är störst?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Snabbast: Modda ett befintligt tangentbord
Snyggast/flexiblast: Typ AVR lösningen
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jag funderar på att försöka mig på en snabblösning med ett befintligt tangentbord, men vet inte riktigt hur det ska gå till. Jag vill ju bara använda 2-3 av 102 punkter i kontaktmatrisen, hur ska jag lösa det?

Edit: Ibland tänker man krångligare än nödvändigt. Jag öppnade ett tgb nu och det ser inte omöjligt ut att lista ut vilka pinnar som hör till vilken tangent.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jag har nyligen byggt mig en liten och vældigt enkel "PS/2-emulator" till en PIC16f688 som jag naturligtvis gærna delar med mig av koden med. Det var væl mitt tredje projekt med PIC (blink-a-led inkluderat) så snygg kod utlovas verkligen inte men timingen blev perfekt och den har fungerat felfritt från førsta inkopplingen.
Hur det fungerar med knappkombinationer i min emulator kan jag tyvær inte svara på. Ska væl finnas make och brake-koder i AT-protokollet men jag har sjælv bara anvænt makekoder som fungerar alldeles utmærkt før sig sjælva før att tex skriva ut ett namn eller en bokstav på skærmen. Tror inte att det ær så svårt att google fram nåt på det hær med kombinationer. Jag var aldrig intresserad av kombinationer så jag koncentrerade mig på "the basic stuff". Vet inte hur mycket du læst men AT-ScanCodes bygger på en synkron øverføring i ca 10-16kHz dær musen/tangentbordet genererar klockpulserna. Tangentbordet sænder scancodes om 11 bits. En startbit, åtta databitar, en "paritetsbit" (kasnke det heter på svenska?) och en slut-bit.
Som sagt, inte så svårt om du bara har lite klæm på det hær med uC. Antar att det ær minst lika enkelt med AVR om du føredrar det.

Hør av dig om du vill ha koden. Så ska jag førsøka skicka den imorgon eftermiddag om jag kan. PS/2-porten på datorn dær hemma har brunnit upp tror jag, och nej oroa dig inte, det var inte min emulator som orsakade det =). Det var en sløtt ihoplødd (=glapp) PS2 adapter som kortsløt nånstans dær det inte skulle gøras. Emulatorn var inte inkopplad.

/Tottish
devlin

Inlägg av devlin »

Hej,
Titta på förra årets vinnare i Circuit Cellars AVR tävling, en IR till PS/2 omvandlare.
Bygger på an ATiny45, källkod och allt finns att ladda ner.
Jag har inte testat den själv (än) men den verkar väldigt smidigt...

/devlin

http://www.circuitcellar.com/archives/v ... 201/5.html
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Det blev en snabblösning, jag öppnade ett tangentbord och letade mig fram till vilka pinnar som motsvarade respektive tangent, sedan tog jag elektroniken och slängde ned i en låda med lite knappar och sånt som fanns på företaget.

Inte så snyggt, men funktionellt.
Skriv svar