Jag håller på att bygga några Sinclair ZX Spectrum Kloner. I första hand 2 st olika:
1: ZX Spectrum 48
2: ZX Spectrum 128 med extrasaker , HDD, FDD etc etc
Målet är att bara använda standardkomponenter som man kan enkelt få tag på samt att göra den lättbyggd även för andra. När jag är klar kommer ritningar, koder , kretskortslayouter mm finnas att ladda ner någonstans på nätet.
Just nu är det 48an som jag håller på med. Ritningarna kan man väl säga är i version 4.0 och de har i princip varit från ren TTL-version, via GAL till den nuvarande som använder en CPLD från Altera.
Det blir en 99% kompatibel klon eftersom den även kommer ha Joystick interface inbyggt. Jag har även ett externt PS2 (PC) tangentbord-interface (PIC-baserat) som kanske hamnar på kretskortet med, vi får se. Just nu håller jag på att finslipa CPLD-designen och jobbar på kretskorts-layouten. Så det skall väl snart vara dags att ta fram lödkolven där

128an är ca 60% klar ritningsmässigt. Här kommer jag stoppa in allt extra man bara vill ha. HDD, FDD mycket minne samt CF eller SD mm mm.
Kända Problem:
Igentligen bara ett, att få tag i vissa komponenter. Detta är inget problem för 48an bara för 128an.
Önskelista för kommande versioner:
- VGA-utgång
- 80*25 teckenvisning
- Riktig CP/M, inte +3ans version