elektronikprovning?

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

elektronikprovning?

Inlägg av grym »

satte detta under mät&verktyg få se om svaren passar dit :)

jag tänkte bara kolla hur ni gör prov på era elektronikkonstuktioner
i första hand sådant som är förserier till försäljning och liknande

vad brukar ni prova?, temp tortyr, emc, vibrationer ??

och då hur?

mera som en allmän tråd än mot specifikt produkt
det är alltid något man inte tänkt på som man säkert kunde prova lätt

för min del så har det oftast varit att man bara provkört i några dagar i varmt och kallt, och med varierande matninsspänningar om det varit så det berör saken, t.e.x vid 12v drift eller 230v
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hm, läste rubriken och i huvudet dök det upp en elektronisk variant av t.ex. chokladprovning eller vinprovning.
Skummade även i inlägget och fick för mig att det handlade om provning av olika instrument...
Ibland blir man skum i luvan... :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

speakman: Man ska inte smaka på alla svampar i skogen. :p

OT.
Många av de testerna måste man väl nästan göra, emc tex.

Blir ju väldigt dyrt om det inte funkar som tänkt, skulle alltså se det som ett måste att testa en okänd konstruktion så mycket det går.

Håller ni med?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst är det så.

Håller inte på med serier och så men skall det ut på marknaden så måste man förstås gå igenom och testa en hel del grejer för att veta att det fungerar som det skall och kan gå igenom klassificeringar m.m. för störningar och vet inte allt. Man vill ju sedan inte heller ha släppt ut en serie på säg 5000 där det sedan visar sig att alla totalhavererar vid 28C omgivningstemperatur. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, idiottest (koppla kablar fel och liknande), EMC test med ESD provning, Värmetest till specad maxtemp på enheten (snart även kyla så snart vi får liv i vår klimatkammare). Vibbtest är bra och det är i sin enklaste form bara at stoppa prylarna i en "dra-maten" väska och köra runt ett tag på kullersten, lappa till prylen med en gummiklubba och släppa den i emabalage från en halvmeter höjd är också bra tester att göra.

Att försöka få till drifttid på föreserieprylar är också bra - brukar ju inte hända något, men känns tryggare om prylarna har gått i något hundratal timmar innan man börjar tillverka många.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

EMC test kan man också göra.

En allvågsradio eller ett oscilloskop med en "antenn". för att kolla om det avges några störningar.

Pinnsvets/MIG/MAG en bit ifrån. En punktsvets brukar få klockor att stanna.
Rått och brutalt, men ialla fall.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart vi kunde ha elektronikproving på samma sätt som det finns plastpartyn och liknande, bara bjuda in en säljare en gång i veckan och han får ta med sig ett ordentligt sortiment av högkvalificerade labbprylar och demostrera

alla test man rimligtvis kan göra själv är av intresse, det med felkopplade kablar var en bra sak, hadde inte en tanke på det innan

en annan fråga i sammanhanget, vad har era förserier/prototyper havererat för?
tänkte mera på att en vettig förserie/prototyp är något man tror sig ha kolla på och förväntar sig att den fungerar , till skillnad från något man bygger ihop och medvetet vet med sig att man provar fram lite efterhand
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En laddare klarade inte:

Nedsänkning i flytande kväve!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag är djupt inponerad över att någon bygger en laddare som skall klara att annvändas i flytande kväve :lol:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ESD eller felmonterade komponenter är nog vanligaste orsakerna till att saker har gett upp iaf om de HAR fungerat någon gång. Dåliga lödningar på grund av felaktig lödprofil har också hänt, men oftast visar sig detta innan kortet har "börjat få jobba", men inte alltid.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Grym;

Om ett laddsystem sitter under ytterskinnet på ett flygplan kan det bli -80C som exempel. :lol:
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kanske sitter någon elektronik i LH2-tankarna på rymdskytteln, -253 deg C, brrr.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

uA 741ór fungerar i flytande kväve.... ;) Dock en bit utanför spec... -40 stog det i specen, men fungerade väl även vid -196 grader.... Analog devices är nog överdrivet försiktiga i sina specar...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Många specar är mycket försiktiga jag har ett exempel, en 7812 från Motorola till en fläkt i ett agg. Den får enl spec ha max 35 V in men min har 47 V sedan ca 8 år tillbaks och mår fortfarande bra! Fläkten är 12 V 0,08A så det blir strax under 3W i 7812:an.

Ja ja, jag vet det är dåligt omdöme men jag hade inget alternativ till hands just då och det funkar ju fortfarande så….. :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;) Tur att det är på det hållet.... Vore värre om saker rasade för påfrestningar under vad som står i specen...
Skriv svar