Slösurfade runt lite på intenet och hittade följande robot ;D
http://www.engadget.com/2007/09/04/buil ... v-for-250/
Mycket intressant tyckte jag.
Men nu är det då att vatten och el brukar inte gå ihopp så bra, så vad för motorer ska man använda till ett sådant projekt?
Planen är också att det ska finnas en glasbubbla med en remotad kamera med pan och tilt i.
Var hittar man en sådan glasbubbla som klarar ett tryck på ca 25 - 50 m?
Hur ska man få ut sinnalen från glasbubblan utan att läcka in i bubblan?
Detta är lite av min frågestälning jag har på mitt projekt.
ROV Robot
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kul robot, eller ja kanske rättare sagt fjärrstyrd undervattensfarkost.
Att få ut signalen utan läckage borde inte vara några problem. Jag skulle nog börjat med någon vanlig tätningsmassa för badrum och sedan förseglat med epoxy.
När jag läser "glasbubbla" så tänker jag på en halv boll/sfär. Den formen borde göra den hållbar. Det finns skålar i "okrossbar" tjock plast som ser ut som glas. Det kanske kunde vara något?
Motorer... hm, axelhålet måste ju vara tätt. Kanske en neodym-magnet på varsin sida om chassit där den ena sitter ihop med motoraxeln och den andra på propellern? Då behövs inte ens något hål.
Flyttade förresten tråden till Idébanken, eftersom det mest är idéer till ett projekt än så länge. Men när du börjat bygga så kan den gärna hamna i Projekt-delen igen.

Att få ut signalen utan läckage borde inte vara några problem. Jag skulle nog börjat med någon vanlig tätningsmassa för badrum och sedan förseglat med epoxy.
När jag läser "glasbubbla" så tänker jag på en halv boll/sfär. Den formen borde göra den hållbar. Det finns skålar i "okrossbar" tjock plast som ser ut som glas. Det kanske kunde vara något?
Motorer... hm, axelhålet måste ju vara tätt. Kanske en neodym-magnet på varsin sida om chassit där den ena sitter ihop med motoraxeln och den andra på propellern? Då behövs inte ens något hål.
Flyttade förresten tråden till Idébanken, eftersom det mest är idéer till ett projekt än så länge. Men när du börjat bygga så kan den gärna hamna i Projekt-delen igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stuffing_box
* Linoljade packningar av fyrkantprofil runt axeln (några droppar/minut).
* Kol eller PTFE (Teflon) packning (tätt).
* Magnetkoppling (tätt).
* Fyll motorn med olja så kan den kanske stå i direkt kontakt med "omvärlden" iom mottryck.
* Linoljade packningar av fyrkantprofil runt axeln (några droppar/minut).
* Kol eller PTFE (Teflon) packning (tätt).
* Magnetkoppling (tätt).
* Fyll motorn med olja så kan den kanske stå i direkt kontakt med "omvärlden" iom mottryck.
Jag har för mig att jag har sett att den ROV'en använde motorerna från länspumpar, de har ju någon slags magnet koppling i sig(?) så de är vattentäta.
Annars kunde man kanske använt omoddade länspumpar (dränkbara) och använda dom som vattenjett
Har många ggr själv funderat på att bygga liknande.
Mvh. Daniel ANdersson
Annars kunde man kanske använt omoddade länspumpar (dränkbara) och använda dom som vattenjett

Har många ggr själv funderat på att bygga liknande.
Mvh. Daniel ANdersson
- Mizzarrogh
Kanske det skulle gå att balansera den med tex olja eller liknande så add den sas blir "viktlös" tro?
Barlasttankar vore kul, men torde bli tekniskt svårare.
Edit: I "ugglan" jag skissade på en gång i tiden (denna konstruktion var dock annorlunda konstruktion, påminnde mer om en liten kabelstyrd ubåt i traditionell stil) tänkte jag mig motorer och annat i olja (i synnerhet batterierna) för att lösa en del problem rellaterade till vatentrycket.
Men, kräver nog en bra packbox i allafall, för att slippa problem med inläckande vatten.
(Funderade på att använda benzin i flyttankar (som flytmedium) på den, men tror inte det är någon bra ide i detta sammanhang.)
Barlasttankar vore kul, men torde bli tekniskt svårare.
Edit: I "ugglan" jag skissade på en gång i tiden (denna konstruktion var dock annorlunda konstruktion, påminnde mer om en liten kabelstyrd ubåt i traditionell stil) tänkte jag mig motorer och annat i olja (i synnerhet batterierna) för att lösa en del problem rellaterade till vatentrycket.
Men, kräver nog en bra packbox i allafall, för att slippa problem med inläckande vatten.
(Funderade på att använda benzin i flyttankar (som flytmedium) på den, men tror inte det är någon bra ide i detta sammanhang.)
- Mizzarrogh