liten mini frekvensare

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

liten mini frekvensare

Inlägg av Tekko »

Jag har smått börjat på en liten minifrekvensare för att driva små 3fas induktions motorer.

Har petat ihop en ful prototyp enl detta schema:
länk

En liten video på en liten preliminär test:
länk

Målfrekvensen är ca 150-1250Hz och spänning 12-50V.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Verkar ju fungera riktigt bra. :)

Om du däremot tänkt att använda pumpen till verkligt jobb i en vakuum kammare så är det lite av tortyr att köra den utan i ett vakuum då lagren inte är gjorda för att belastas så mycket som dom blir av den extremt stora mängd luft som den får skyffla undan men att dessutom överhuvudtaget köra den utan något skydd över är nästan värre. Det verkar dessutom nästan redan som om lagren har tagit lite stryk, nu eller från förr, för det skall normalt ta betydligt längre tid innan rotorn stannar helt även om den nu inte är i vakuum och speciellt när den nästan har stannat så skall det gå långsamt innan den gör det.

Vet sedan inte hur många poler motorn har men du måste nog upp en bit över tex 32krpm för att den ens skall börja fungera som den skall då dess diameter ser ut att vara rätt smal. Tänk på att rotorbladen måste komma upp i samma hastighet som atomerna i luften rör sig med och så ändå lite till.

Men som sagt skall du inte ha den till någon nytta så är det bara att hoppa över hela inlägget exkl den första meningen. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Tanken är att fixa en vakuum kammare och en förpump.

Denna pump skall snurra i 75000RPM så än återstår en del fixande med drivaren.
Pumpen var i fungerande skick när den togs ur en mass spektrometer efter att orginalcontrollern hade brunnit. Dock var den sådär i lagren som du säger redan när jag packade upp den och gav den en snurr. Jag tror att det är så liten massa att det inte blir mer snurrenergi än sådär.

Kan ju ha hänt nått i frakten iomed att jag tycker att lagren avger ljud om man ger den en snurr, kan ju va så att den har legat en längre tid så att den blivit lite seg i lagren av att ha legat + att den kanske inte gått så många timmar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

75krpm, jo jag kunde väl tro att det skulle ligga åt det hållet, dock svårt att uppskatta storleken på den.. Angående att rotorn snurrar så är dessa lager väldigt noggrant gjorda så att det nästan inte är någon friktion i dom så det skall normalt snurra rätt länge även med en sådan liten massa som denna förmodligen har. Men har du en väldans tur så är det "bara" gegg i lagren eller så som orsakar denna seghet i det hela. Men man skall inte kunna känna eller höra något från lagren för då är något som inte är vad det skall vara och att då ändå dra upp det till några 75krpm är i så fall inte speciellt bra för dessa lager. Angående varvtalet sedan så får du tänka på att vid rätt förvakuum som det skall vara så är luftmotståndet mycket lägre vilket gör det lättare att komma upp i ett högre varvtal.

Problemet med lite äldre turbopumpar är dess lager som normalt inte direkt är något som finns att köpa i en vanlig affär även om det kanske går att få tag på och att lämna in en på reparation är ju inte att tänka på ens. Så om inte annat så får man bara hoppas att det inte rasar utan håller en tid framöver.

Men om du verkligen velat få denna pump att skapa ett hyfsat vakuum så hade jag rek dig att täcka över den så att det inte kommer damm in i den m.m. då detta förstör möjligheterna för ett bra vakuum och att inte köra den utan att först sätta ett vakuum i den. Och att ta någonstans invändigt på den utan handskar reducerar normalt dess max vakuum en hel del.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Har läst nånstans att dessa pumpar ej bör stå stilla mer än 10 dagar då detta ökar risken för haveri.

Nu har ju jag inga hyperkrav på vakuumgrad då jag typ bara kommer att använda den till typ hv och ih experiment.

Ang damm så är det nog för sent, den kom inlindad i bubbelplast i en låda full med sånna där packskum bitar (packing peanuts)

Vad tror du man kan ha som vakuumkammare, en gammal kastrull ?
Vars hittar man en förpump som inte brölar på som 100 lastbilar utan ljuddämpare tillsammans ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan kanske stämma på väldigt gamla pumpar som inte var så bra uppbyggda måhända, annars är det inget som jag hört om.

Vet inte vilket område du är ute efter i vakuumgrad men du bör nog kunna komma ner till runt säg 10^-4 med det skicket den är i nu men det borde räcka ändå för dina experiment tycker jag. Man skall vara väldigt petig med sådana här grejer för att få dom bästa förutsättningarna om man vill ha ett bra vakuum. Skall man tex ner till 10^-6 eller bättre så är det väldigt små grejer som kan göra att man inte kan komma ner dit. Det räcker med ett fingeravtryck eller en liten brödsmula för att det inte skall bli bättre än runt tex 10^-5 Torr under flera dagar i sträck utan att så mycket mer än så händer.

En kastrull kan nog fungera om det inte är kraftigt vakuum du är ute efter och att kastrullen är av rostfritt för tex aluminium är nog för mjukt.

En bra förpump letar jag själv efter och då helst en 2-stegs men har dock bara en 1 stegs från jula som jag dock börjar få lite håll på och det är nog den som jag kan rek pga av priset men den låter dock lite men går att dämpa. Diffusionspumpar behöver ett aningens lägre förvakuum än turbopumpar normalt behöver och det ligger på gränsen för mig med vad julas kan prestera. Det finns annars i princip enbart proffspumpar som kostar många 1000-lappar om man vill ha bra kvalité och att dom är tysta. Annars så säljs kopior på Julas pumpar (eller tvärtom) i 2-steg utförande har jag sett på Ebay, dock kostar ju tyvärr frakten en hel del vilket gör att man kanske inte tjänar på det i slutet.
Tekko

Inlägg av Tekko »

En julapump kanske räcker, jag vet inte.

Håller koll på ebay efter en riktig pump.

Alu kastruller vill jag inte ha, för de är så svåra att löda/svetsa i.

Jag funderade på att använda kvarttums kopparrör som vakuumledning mellan turbon och kammaren och mellan förpumpen och turbon.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Om jag sett rätt på eBay.[com, .co.uk, .de] finns det utöver proffspumparna också en del oljepumpar för att evakuera luftkonditionerings-/kylsystem. Dessa skall tydligen ge rätt OK vakuum---om det räcker för en turbopump, och om de tål att gå 24/7 vet jag dock inte.
Tekko: kvartstumsrör räcker med största sannolikhet inte. Tänk på att gasvolymerna ökar kolloenormt när trycken sjunker. Titta på förvakuumstosen på turbopumpen för att få en uppfattning om vilken dimension du behöver där. Turbopumpen skulle jag nog försöka hänga så nära kammaren som möjligt, och med anslutningar som är minst lika grova som inloppet.
I princip bör du nog också planera in en kylfälla någonstans, men det förutsätter att du kan få tag på (helst) flytande kväve...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vad är en kylfälla ? Har aldrig sett.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

I praktiskt taget all vakuumutrustning har man någonstans (ofta mellan kammare och pump) en kall yta där gaser, fukt och annat kan kondensera. Det kan vara antingen en sådan här
http://content.answers.com/main/content ... d_Trap.PNG
för mindre anläggningar, eller helt enkelt ett metall-"finger" fyllt med flytande kväve som sticker ner i vakuumledningen/kammaren.

Utöver att hindra läskiga saker att hamna i pumparna hjälper de också till att hålla trycket nere. Vid 77K (flytande kväve) är ångtrycket av det mesta ganska lågt. Det finns även vakuum"pumpar" som bygger på denna princip:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryopump

Kolsyreis blandat med något lämpligt lösningsmedel (för värmeöverföringens skull) kan också funka som kylmedium. Kanske litet lättare att få tag på än LN2...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag snubblade precis över en cold trap på ebay i jakten på en förpump.

Cryopumpar har jag hört talas om, samt jonpumpar och diffusionspumpar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För att få det hela att fungera som det skall och att du skall få ett något så när hyfsat vakuum så måste du som sagt ha rör som har en innerdiameter som har samma eller större dimension som utgången från turbopumpen har. Själv så kommer jag att använda 22 mm rör och 35 mm på vissa ställen tror jag även om båda dessa dimensioner är aningen större än min pumps utgång men det skadar aldrig precis i början av grov pumpningen då gaslasterna är större. Om du däremot av någon anledning måste ha längre rör så måste diametern på dessa ökas efter en enkel ekvation för att få samma flöde som innan, kommer dock inte kommer ihåg denna då jag inte kommer att behöva förlänga det över den gränsen.

Om du inte kan hinna pumpa bort den komprimerade luften som kommer från turbopumpen så kommer den att sluta att pumpa även om den går för fullt och man brukar starta dessa vid runt 2 - 0.01 Torr beroende på pump aldrig över då det skapar ett stor tryck på lagren som förkortar deras liv. Turbopumpar kan ibland ha ett förhållandevis högt flöde i från sig vilket då ställer högre krav på vakuumpumpen att den inte bara skall kunna skapa ett hyfsat starkt vakuum på säg 0.1 Torr eller så utan samtidigt också skall kunna pumpa bort säg 9 m3/h utan att dess vakuum försämras. Detta är nästan 3ggr så mycket än en jula pump klarar men det räcker däremot för min pump men det är ändå på gränsen och kan ev räcka för din med då den inte är så väldigt stor. Du får gå på informationsjakt och se vad din vill ha för att fungera och sedan skaffa grejer efter det annars så är risken stor att du köper grejer som inte går att använda eller grejer som är onödigt dyra.

Kylfällor är normalt bara nödvändigt om man vill ha ett starkt vakuum och eller om man har känslig utrustning och eller om man skall belägga grejer med något, som jag kommer att göra sedan. Jag håller också på så smått att bygga en som dock inte kommer att använda kolsyreis eller så som förbrukas och kostar lite hela tiden utan ett kylsystem baserat på en kylkompressor som jag sedan justerar in så att jag får drygt -42C från den. Den tempen räcker gott och väl för att få ev oljedimma från diffusionspumpen och vattenånga från kammaren att fastna och inte gå in i kammaren igen vilket är väldigt viktigt för det jag sedan skall göra.

Har du även tänkt skaffa någon högvakuum mätare?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag la bud på en 2stegs edwards pump på ebay, som är speccad till backing duty.

Tyvärr kommer jag att måsta byta ut motorn om jag vinner, då det är en 115V 60Hz motor på den med startkondensator.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det låter ju inte helt fel, får man möjligen ta en titt på den? Du kan skicka numret via PM om du kanske inte vill att andra skall se och kanske buda på den och jag har redan en som räcker. Jag bjuder dessutom inte på sådana här pumpar för frakten blir oftast ordentligt tilltagen då dom brukar väga en hel del.

Lite synd att den är på 115V, frekvensen spelar dock inte så stor roll för dessa motorer, motorn går då bara lite långsammare. Däremot så kan det vara lite jobb att byta motor på den om du inte har en just för detta och speciellt om den är direktdriven då det i vissa fall sitter en speciell axlar i motorn. Men annars så hade du kanske kunnat kopplat till en annan motor direkt på den motorn som är där då axeln brukar gå ut en liten bit bak på den där fläkten brukar sitta.
Senast redigerad av Henry 26 september 2007, 18:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ett alternativ.
Skriv svar