Jag tycker det är så bökigt att tillverka mönsterkort med UV låda. Först skall man springa iväg till printern å lägga i OH papper. Sen skriva ut och gå till printern igen å sen om man ser nått fel så får man printa ut igen. Sen lägga på UV lådan och försöka centrera osv.. för att inte tala om dubbelsidiga kort... för att jag skall övergå från "hålkort" till "etsade kretskort" för mina småprojekt så behöver jag effektivisera denna process. Och då börjar ju tankarna flöda och det hade jag tänkt ägna denna tråden till.
Min första tanke är förljande enhet:

Enheten består av själva bordet som man lägger kretskortet på. Över bordet sitter själva tornet som kan köras längst X axeln med en servomotor. Fastsatt på tornet sitter en laserriktmodul från en skrivare som innehåller en roterande spegel som "sveper" lasern längst Y axeln.
laserriktmodulen sveper då lasern över kretskortet med en bestämd hastighet och bränner bort fotoresisten. Genom att pulsa lasern så kan man ju bestämma vilka delar av fotoresisten längst Y axeln som man vill bränna bort.
När den är klar med linjen så flyttar den sig på X axeln och bränner bort på nästa linje.
Denna enhet har sedan ett interface till datorn så man kan ladda över ritningarna i något format.
Vad tror ni om denna ide? Så länge lasern är tillräckligt stark så tycker jag det borde fungera. Jag skulle definitivt vilja ha en fungerande sådan!

//Viktor