Två stegmotorer på samma axel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsen

Två stegmotorer på samma axel

Inlägg av Fräsen »

Är det någon som har erfarenhet av att ha två stegisar på en och samma axel, dvs. en stegmotor på var ända av samma ledarskruv. Detta skulle underlätta en hel del för mig då jag har en massa svagare motorer (1.8Nm). Tänkte också ha separata drivsteg för båda motorerna (A3977) men med gemensamma insignaler. Blir det några konflikter här?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ena motorn måste ju gå åt motsatt håll. Vet inte om man kan vända på signalen i ena drivsteget, men annars behövs väl varsin insignal.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jimmy> Just _det_ borde væl vara ett litet problem. Enligt det lilla jag har førstått av det hær med CNC så ger væl programmet i datorn ut två signaler per axel; STEP och DIR. Det ær nog kanske bara jag som antagit att man på STEP skickar pulser, en før varje steg motorn ska "snurra-fram", medans DIR ær høg eller låg før bakåt/framåt. Det ær møjligt att det ær mer avancerat æn så men om det inte ær det så ær det væl bara att sætta en logisk grind som ger inversen av DIR till drivsteg nr2.

Jag har exakt 0 i praktisk erfarenhet av sådant hær men jag ser inget direkt hinder før att køra två stegisar på samma axel. Dæremot så tror jag inte att man ska rækna med att man får dubbelt vridmoment eftersom tolleranser i mekaniken i respektive motor nog inte ær tillræckligt låg før detta.

MVH
/Tottish
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Har ingen personlig erfarenhet av två motorer på samma axel men.... Det där med riktningen är inget problem. Det är bara att vända den ena fasen på stegmotor 2 så går den åt motsatt håll jämfört med motor 1. Men man ska absolut använda separata drivsteg.

Men mekansikt sett? Hjälper det verkligen? Har för mig jag sett en diskussion nån stans...får rota lite.

/H.O
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Brukar ju finnas en genomgående axel i stegissarna isf är det bara att vända ena motorn så slipper man ändra faser
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Då är det nog bra mycket enklare att vända ena fasen, är ju bara att slänga om två trådar...kan det bli enklare?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom du ska använda A3977, så är det bara att byta kopplingen på den ena fasen på motorn, eller ange det i programmet, typ Mach3.

Att sätta två motorer på samma axel kan vara lite dumt pga att det är inte helt 100% säkert att dom stegar exakt samtidigt. Har man en lite flexibel koppling till motorerna, typ soppaslang, så blir det nog inte så stora problem. Att det blir dubbla momentet tror jag inte, men jag har aldrig mätt.

Du bör ha separata drivsteg, men jag har kört två parallellkopplade motorer på samma kontroller. Speciellt om man har motorer som inte drar så mycket ström, så kan man iaf prova. Motorerna är tex på 1A, sätt strömbegr. till 2A. Tänk på att motorerna MÅSTE vara helt identiskt lika, annars går det inte.

Jag vet Tecno blev fly förbannad att jag skrev att man kunde göra så, men det funkade iaf för mig den gången, så...
Funkar det, så funkar det. Det värsta som kan hända är väl att det inte funkar bara. :D
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Motorerna är identiska. Jo, hade tänkt mig flexkoppling på dem, av slangtyp. Själv tror jag det skulle gå hur fint som helst att köra två lika stegisar på samma drivsteg, bara den klarar den strömmen. Men jag tänkte köra med två för att få ut mer ström--> effekt. Får göra en rigg så får man väl prova hur mycket det gör i kraft/moment.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Köra med både elektriskaxel och mekaniskaxel är ingen bra ide i verkligheten iaf. Har en maskin på jobbet med flera servodrifter som sitter mekaniskt ihop. Och det funkar inte alls bra. Den lösningen äfter linjärstyrningar och annat mekaniskt lull lull.
Men det funkar säkert bra om man har lite marginaler.
douryd

Inlägg av douryd »

Jag har provat båda delar, det slutade med en kuggrem...Precis som Tecno föreslog när jag la ut frågan...

Varför?

Båda axlarna måste gå EXAKT lika tungt (jag har åxå svaga motorer) annars ligger en av axlarna och tappar steg, sakta men säkert, när jag kört lite längre program började axlarna skeva och sen var det stopp (och snett)...

Se till att axlarna går lätt, och tillåt lite extra glapp, då funkar det!
Annars blir det kuggrem (som funkar kanon).

//Douglas
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så konstiga svar det kan bli om man inte läser frågan.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

douryd:
När du gick in i denna tråd, tryckte du inte på Två stegmotorer på samma axel?
Alltså, samma axel betyder väl att man har en gemensam axel. :humm:
douryd

Inlägg av douryd »

Stämmer bra! Ber om ursäkt! :wacko:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MEN, om man gör som du (douryd) beskriver, så är det tillräckligt "normalt" för att tom Mach3 har innbyggd hjälp för att nollställa felen som kan uppstå mellan axlarna.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Oj, nu fattar jag inte något längre. Har bestämmt mig för att köpa kraftigare motorer istället. 12 eller 8 Nm så blir det lite skjuts på min kommande fräs.
Skriv svar