Hittade den här ritningen nyss. Vad tror ni om den? Verkar ganska enkel och använder standard komponenter verkar det som. Förutom MJE 2055, har aldrig hört talas om men varför har dom satt dit den istället för en vanlig 2n3055 ? Problemet är väl hur man skall åstakomma 24V DC. Då måste man ju ha nån slags 18Volts trafo
Edit: Hittade en 18Volt 3A trafo på svebry för 100 spänn
Det ger ca 25Volt efter glättning.
Det där fungerar (kanske? :), men jag skulle inte tro att distortionen blir bättre än 1%, mycket möjligt att den är mycket sämre. svårt att säga utan att simulera och jag har inte pspice på den här datorn :/.
Vad jag ser så har den där förstärkaren ingen feedback alls, det är i princip en entransistors inverterande förstärkare (2n3904 med Rc 470 Ohm) med ett följarsteg efter. Ingen signal feedback. Inget linjäriserande emittermotstånd som tom. är brukligt i skolboksexemplet på en inverterande förstärkare. Den enda feedbacken är via de tre 22k ohms motstånden, men den är bara för att etablera dc nivå, 100uF kondensatorn tar bort all feedback vid ac.
Jag ser inte hur det kan bli rak frekvensgång heller. Eftersom det saknas emittermotstånd ligger basen mer eller mindre fast kring 0.7V. En punkt som ligger fast kan signalmässigt anses vara jord. Du har en varierande spänning på vänstra sidan av ingångskondensatorn, detta kommer att leda till en varierande signalström, 90 graders förskjuten, genom kondensaton då högersidan av kondensatorn är signaljordad (mer eller mindre). Problemet är att signalströmmen är proportionell mot frekvensen, och då strömmen ökar med frekvens borde även volymen göra det, vilket inte är önskvärt. I övrigt påverkar transistorbeta förstärkningen väldigt mycket då emittermotstånd saknas. Jag tror att förstärkningen är mycket hög, c:a
Rc * B * Cin * 2 * pi * f = 0.4*f
dvs 4 ggr vid 10Hz, 40ggr vid 100Hz.
Det verkar helt orimligt, men det är det enda sätt jag kan tolka den där ritningen på, nån annan kanske förstår mer?
Jag är iaf. mycket skeptisk till den, prova åtminståne att simulera först innan du bygger.
Om du vill använda diskreta komponenter kan jag rita ner ett alternativ i pspice som också går på 24V när jag kommer hem, hittade inga ritningar för enkel matningsspänning när jag surfade runt som hastigast. Annars om du vill göra nåt enkelt kan du använda en enchips förstärkare, tror det finns såna uppemot 10W, tror det har varit en del inlägg här tidigare om sånt.
Oj tack så mycket för (det avancerade) svaret Simulerade den och den var rätt kass faktiskt..
Anledningen till att jag kollade efter förstärkare med enkel matning var helt enkelt att ringkärne trafo med dubbla lindningar och hög skenbar effekt är dyra Och en "vanlig" 18 eller 24 volts trafo kan man komma över rätt billigt. Kan t.om ha nån liggandes. Sen integrerade OP förstärkare som tex LM12 är ju svindyra :/
Hmm kollade upp TDA2040 i elfa kostade 75kr + lite kringkomponenter så har man ju i princip en förstärkare. Men är dom verkligen så bra dom där integrerade förstärkarna?
Edit: Har kollat runt lite och det verkar som det får bli dubbel matning ändå.
Hehe okej, verkar som jag kommer behöva minst 120VA 2*12V om man skall göra nått med TDA2040 kretsen. Tänkte simulera den här http://www.elfa.se/images/highres/h6664.jpg (den till vänster)
[edit]
Coolt... den funkade faktiskt väldigt bra! Det som var skumt bara var att den drog 2*18mA från likspänningsaggregatet medans växelströmmen som gick genom högtalaren var runt 2A Hur går det ihop?
Senast redigerad av Fritzell 17 juli 2004, 15:14:59, redigerad totalt 1 gång.
Hmm skumma grejer du har zeus Vet inte vad det är för något :/ Men om inte TDA2040 tänker dra mer än 20mA räcker ju en 30VA trafo! Tycker det verkar skumt dock att det kan gå mer ström genom talspolen än vad som går till kretsen.. tack för att du kollade upp prylarna zeus!
Såna däninga enchips förstärkare är rätt praktiska, även om jag inte tror så många audiofiler skulle godkänna 0.5% distortion som Hi-Fi vilket hävdades i databladet :p.
Strömförsörjning är en ständig nemesis, dyrt och fläskigt brukar det bli. Jag är sugen på att bygga ett litet å nätt switchat agg, kolla gärna in tråden på projektdelen av forumet och kom med förslag, aldrig gjort nåt liknande förut :)
Heh okej. Jo jag menar det, det är ju bara en liten fuling + lite kringkomponenter så är det ju i princip klart
Får väl införskaffa en liten trafo misstänker jag. Lär väl landa på en 350 spänn skulle jag kunna tänka mig. Men det måste väl vara fel att i simuleringen drar kretsen mindre ström än vad som går ut? Den drar väl lika mycket ström som går ut till högtalaren (om inte mer) ? Eller hur skall man dimensionera trafon?
Sen är man ju ingen audiofil heller 0.5% hörs väl ändå inte
Men kan det verkligen räcka med 40VA som han har skrivit? Total utström för kresten tror jag var 4A och en 40VA trafo kan ju inte ger mer än ca 2x1.5A Jag skulle nog vilja ha minst 80VA
Eller är det så att när 1.5A "går ihop" inne i kresten så blir det 3A kanske?
verkar lite lattjo, på sin första ritning har han 20V matning, men när han snakkar trafo verkar det vara 12V.
Men det borde bli bra om du räknar ut vad du har för effekt i din högtalare
U^2/(2*R) = 50 VA för4 ohm och 20V (Watt? Aldrig sett nån skillnad mellan VA och Watt, är det nån?)
Sen drar du till lite extra, så 60-80 VA borde bli bra
Senast redigerad av pagge 18 juli 2004, 00:06:52, redigerad totalt 1 gång.