Frågor om gassvetsning
Frågor om gassvetsning
Jag kan börja med att jag är nästan helt novis på gassvetsning. Jag behöver svetsa fast en bit fyrkantrör på en gammal bromsskiva för att använda som mothåll.
Några frågor:
Hur ska man justera lågan? Ska man köra med fullt öppen ventil på Acetylen och sedan justera oxygen? Om man gör så och sedan drar på syre så får man en blå låga i mitten som minskar samtidigt som det börjar väsa. Är det för mycket syre då?
Vilket tryck ska man ha på Ac resp Ox? Är det beroende på vilket munstycke man kör med?
Med mitt största munstycke (nr5) så lyckas jag inte få någon smälta i själva skivan. Är det för klent munstycke?
Några frågor:
Hur ska man justera lågan? Ska man köra med fullt öppen ventil på Acetylen och sedan justera oxygen? Om man gör så och sedan drar på syre så får man en blå låga i mitten som minskar samtidigt som det börjar väsa. Är det för mycket syre då?
Vilket tryck ska man ha på Ac resp Ox? Är det beroende på vilket munstycke man kör med?
Med mitt största munstycke (nr5) så lyckas jag inte få någon smälta i själva skivan. Är det för klent munstycke?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22189
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Reklam för tinmantech, visserligen, men ett par rätt intressanta articklar:
http://tinmantech.com/html/aluminum_welding_article.php
http://tinmantech.com/html/welding_alum ... _sheet.php
Edit: Hoppas jag postade rätt länkar nu bara...
http://tinmantech.com/html/aluminum_welding_article.php
http://tinmantech.com/html/welding_alum ... _sheet.php
Edit: Hoppas jag postade rätt länkar nu bara...

- Mizzarrogh
- Inlägg: 22189
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Enklast är det att göra så här.
För att få en bra grundinställning:
Sätt på lämpligt munstycke, Öppna handtagets kranar för fullt.
Släpp på AC oc lite OX reglera med regulatorn tills du får en lagom lite för stor stor låga, finjustera sedan med handtaget.
För lite OX sotar lågan och blir inte tillräckligt varm, För mycket OX skapar en "porös" svets, typ (mycket gnistor) lagom är när kärnlågan precis blir vit, dvs minska OX tills du får en lång vit kolande låga, öka sedan så du får en kort vit kärnlåga.
På ett ungefär.
För högt tryck blåser ut lågan och det smäller.
För att få en bra grundinställning:
Sätt på lämpligt munstycke, Öppna handtagets kranar för fullt.
Släpp på AC oc lite OX reglera med regulatorn tills du får en lagom lite för stor stor låga, finjustera sedan med handtaget.
För lite OX sotar lågan och blir inte tillräckligt varm, För mycket OX skapar en "porös" svets, typ (mycket gnistor) lagom är när kärnlågan precis blir vit, dvs minska OX tills du får en lång vit kolande låga, öka sedan så du får en kort vit kärnlåga.
På ett ungefär.
För högt tryck blåser ut lågan och det smäller.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22189
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Problemet med gjutjärn är att det mycket lätt blir spänningar som orsakar sprickbildning i materialet.
Egentligen skall det värmas till ca 200 grader och sedan köra med särskillda nickelelektroder för gjutjärn.
Kan gå om du använder tråd för rostfritt och tar det försiktigt, dra ett par cm, knacka med tex svetshammaren ordentligt medan det svalnar något, sedan fortsätter du ett par cm till, upprepar proceduren med hammaren, osv...
Har aldrig kört gjutjärn med gas, men kanske det går att värma partiet som skall svetsas med gaslågan, tro...
(men det går kanske inte att värma i vilket fall om det är ett bromsbelägg)
Edit: Edit utgått.
Egentligen skall det värmas till ca 200 grader och sedan köra med särskillda nickelelektroder för gjutjärn.
Kan gå om du använder tråd för rostfritt och tar det försiktigt, dra ett par cm, knacka med tex svetshammaren ordentligt medan det svalnar något, sedan fortsätter du ett par cm till, upprepar proceduren med hammaren, osv...
Har aldrig kört gjutjärn med gas, men kanske det går att värma partiet som skall svetsas med gaslågan, tro...

(men det går kanske inte att värma i vilket fall om det är ett bromsbelägg)
Edit: Edit utgått.
Senast redigerad av Mizzarrogh 19 september 2007, 12:44:16, redigerad totalt 1 gång.